Sähköpyöräsanasto

Sähköpyöräsanasto
Sähköpyöräsanasto
Sähköpyöriin ja niiden tekniikkaan liittyy paljon sanastoa, joka voi aiheuttaa ihmetystä itse kussakin pyöräilijässä. Kokosimme tänne sähköpyörien esittelyissä ja teknisissä tiedoissa vilisevää sanastoa, jotta sähköpyöriin tutustuminen olisi sinulle helpompaa.

Sähköpyörä: Polkupyörä, jossa on polkemista avustava sähkömoottori, etu- tai takarenkaassa etu/takamoottori) tai vaihtoehtoisesti keskirungon alaosassa (keskimoottori). Sähköpyörästä käytetään joskus myös termiä sähköavusteinen polkupyörä tai sähköpolkupyörä.

Moottorin teho: Jotta sähköpyörä luokitellaan laissa sähköpyöräksi, sen teho saa olla korkeintaan 250 W ja sen sähköavustus kytkeytyy automaattisesti pois päältä yli 25 km/h nopeudessa. Kaikki Kuntokaupan sähköpyörät täyttävät nämä kriteerit.

Vääntö (Nm): Newtonmetreissä (Nm) ilmoitettu lukema kertoo moottorin antamasta voimasta, joka johdetaan sähköpyörän takapyörään. Mitä suurempi lukema, sitä ketterämmin sähköpyörä jaksaa kiskoa taakkansa mäkeä ylös. 
  • Esimerkkinä tavalliseen pyöräilyyn riittää sopivasti 45 Nm:n väännön moottori, kun taas haastavaan maastoajoon tarkoitetuissa sähköpyörissä 50-80 Nm on yleinen väännön määrä. Vääntömomentilla on merkittävä vaikutus sähköpyörän käyttäytymiseen ja ajotuntumaan, erityisesti haastavissa olosuhteissa. Usein juuri sähkömaastopyörien moottoreissa on suuri vääntömomenttilukema, mutta voimakkaita moottoreita löytyy myös joistakin retki- ja kaupunkipyörämalleista, kuten FitNord Venture 500, Ava 500 ja Classic 500.

Kadenssitunnistin: Sähköpyörän moottorissa oleva tunnistin, joka tunnistaa polkimien pyörimisnopeuden ja avustaa polkemista sen mukaan. Avustustason voi säätää itse mieleisekseen.

Momenttitunnistin: Sähkömoottorin momenttitunnistin tunnistaa voiman, mikä polkimiin tai ketjuihin kohdistuu sähköpyörää polkiessa. Sen mukaan tunnistin säätää sähkömoottorin tehoa Toisin sanoen, mitä raskaammin pyöräilijä polkee, sitä enemmän sähkömoottori polkemista avustaa. Momenttitunnistin reagoi avustuksen muutoksiin kadenssitunnistinta nopeammin.

Avustustaso: Sähkömoottorin polkemista avustavaa tehoa voi säätää ohjaustangossa olevasta ohjainyksiköstä eli näytöstä. Avustustasoja on usein 3 – 5 erilaista kevyestä sähköavustuksesta korkeatehoiseen avustustasoon.

Säädettävä ohjainkannatin: Kannatin, joka nimensä mukaisesti kannattelee ohjaustankoa. Ohjainkannatin yhdistää ohjaustangon pyörän runkoon. Säädettävässä ohjainkannattimessa on mahdollisuus säätää ohjaustangon asentoa ja korkeutta mieleisekseen.

Akkutyyppi: Sähköpyörien yleisin ja suorituskykyisin akkutyyppi on litiumioniakku eli tuttavallisemmin Li-ion-akku. Muihin akkutyyppeihin verrattuna Li-ion-akun etuja ovat sen suhteellisen pieni koko ja keveys sekä sen pitkäikäisyys. Lisäksi akku ei juurikaan tyhjene käyttämättömänä.

Wh, V ja Ah: Sähköpyörän akusta puhuttaessa kyseiset merkinnät nousevat esiin. Kyseessä on siis wattitunnit (WH), voltit (V) ja ampeeritunnit (Ah).
  • Wattitunti on tehoa kuvaava yksikkö, joka saadaan kertomalla ampeerituntia kuvaava luku jännitteen luvulla. Esimerkiksi FitNord Ranger 200:n akun nimellisjännite on 36 V ja kapasiteetti 14,5 Ah, kyseisen akun teho on näin ollen 520 Wh. Tehoa kuvaava luku usein pyöristetään kymmeniin, kuten tässäkin 522 = 520 Wh.
  • Volttimäärä kertoo akun jännitteestä. Mitä korkeampi jänniteluku akulla on, sitä enemmän siihen on mahdollista varastoida sähköenergiaa. Jotta akku ja moottori toimisi yhdessä, molempien täytyy käyttää samaa jännitettä. Yleisimmin käytetty jännite akuissa on 24 ja 36 V, maksimin ollessa 48 V.
  • Ampeeritunti on yksikkö, joka kertoo akun kapasiteetin. Mitä useampia ampeeritunteja akun kapasiteetti on, sitä pidempään se toimii yhdellä latauskerralla. Laadukkaiden sähköpyöräakkujen kapasiteetti on tyypillisesti 11–14 Ah. Esimerkkinä FitNord Ranger 200 sähkömaastopyörän akun kapasiteetti on 14,4 Ah.

Etuhaarukka: Etuhaarukka on ohjaustangon ja eturenkaan välissä. Etuhaarukan ominaisuudet vaikuttavat paljolti ajomukavuuteen ja pyörän hallittavuuteen. 

Lukittava joustokeula: Etuhaarukoita on tarjolla jousitettuina sekä jäykkinä. Useat joustavat keulat ovat myös lukittavissa paikoilleen. Jäykkiä etuhaarukoita käytetään usein maantie- ja retkipyörissä, mutta myös maastopyörissä voidaan käyttää jäykkiä etuhaarukoita. Jäykkäkeulat ovat jousitettuja keuloja kevyempiä. Ne eivät ole yhtä miellyttävän tuntuisia, mutta etenkin maastoajossa jäykkäkeulojen ohjaustuntuma on parempi.

Hydrauliset levyjarrut: Hydrauliset jarrut toimivat öljynpaineella. Paine aktivoi jarrutusmekanismin, jolloin jarrupalat painavat jarrulevyä vasten hidastaen renkaan pyörimistä. Hydrauliset jarrut ovat todella tehokkaat ja miltei huoltovapaat. Hydrauliset levyjarrut voivat toimia monia vuosia ilman mitään ongelmia.

Etu- ja takavaihtaja: Etu- ja takavaihtaja ovat osa pyörän vaihteistoa. Takavaihtaja siirtää ketjua erikokoisten takarattaiden välillä, jolloin vaihde vaihtuu isommalle tai pienemmälle vaihteelle. Samalla polkeminen muuttuu joko raskaammaksi tai kevyemmäksi. Etuvaihtaja toimii samalla periaatteella, mutta vain kahden tai kolmen rataspyörän välillä.

Vaihdevipu: Ohjaustangossa oleva vipu, jolla vaihdetaan sähköpyörän vaihteita.

Kammet: Polkupyörän polkimet kiinnittyvät kampiin. Kammet taas ovat kiinni keskiössä, joka on osa voimansiirtoa. Kammet ovat keskeisin osa polkupyörän voimansiirtoa, sillä polkiessa kammet liikkuvat ja samalla ne liikuttavat keskiötä.

Sinkula: Yksivaihteinen, kevyt polkupyörä, joka on riisuttu kaikesta "ylimääräisestä". Kuntokaupan sähköpyörävalikoimasta löydät sähkösinkulat.

Fatbike: Erikoisleveillä renkailla varustettu maastopyörä haastaviin olosuhteisiin. Pärjää hienosti liukkaissa, pehmeissä ja upottavissa maastoissa. Kuntokaupan sähköpyörävalikoimasta löydät sähköfatbiket.

Tutustu Kuntokaupan kattavaan sähköpyörävalikoimaan ja tila omasi!
Järjestys: