Kajakin valintaopas

Kajakin valintaopas
Kajakin valintaopas

Millainen kajakki kannattaa valita?

Melonta kasvattaa suosiotaan jatkuvasti, eikä ihme. Se on monipuolista ja tehokkaasti rasvaa polttavaa liikuntaa, ja samaan aikaan pääsee nauttimaan Suomen upeista vesistöistä. Meillä on loputtomiin järviä, saaristovesiä ja jokireittejä, joiden maisemia voi ihailla edullisesti melomalla. Sitä varten on vain valittava kajakki.

Olemme luoneet kajakin valintaoppaan, jotta juuri oikeanlaisen kajakin valitseminen olisi sinulle helpompaa. Tältä sivulta löydät tietoa kajakin ominaisuuksista ja eduista.

Ilmatäytteisen kajakin edut

Ilmatäytteisten kajakkien valikoima on parantunut uusien materiaalien myötä, ja markkinoilla on useita eri malleja. Niiden ominaisuuksissa on paljon eroja, mutta yleisesti ottaen ilmatäytteiset kajakit ovat sivuttaisvakaampia kuin kovakuoriset. Kun kajakin laidoissa on kelluttavat ilmasäiliöt, ne vastustavat kaatumista. Jo siksi aloittelijan on usein helpompi liikkua ilmatäytteisillä kajakeilla.

Kovakuorisissa kajakeissa on tavallisesti istuinaukko, jonka sisään melojan on istuuduttava. (On myös kovakuorisia ns. sit-on-top-kajakkeja, joissa meloja istuu kajakin rungon päällä ja joissa istuinaukkoa ei ole.) Useimmat ilmatäytteiset kajakit ovat ylhäältä avoimia, jolloin kajakkiin istuutuminen käy helposti. Tämäkin helpottaa aloittelevan melojan toimintaa kajakissa.

FitNord Seal -malliston kajakit on suunniteltu mahdollisimman monikäyttöisiksi. Tukeva ja jämäkkä dropstitch-pohja tekee kajakista jäykän ja parantaa suuntavakavuutta. Laitojen suuret ilmakellukkeet tekevät siitä erittäin sivuttaisvakaan ja kantavan. Siksi mallit kestävät hyvin kuormaa ja sopivat pidemmällekin retkelle – varusteet on helppo ottaa mukaan, eikä kaatumista tarvitse pelätä. Näitä kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi!

Kajakkikaksikko vai kajakkiyksikkö?

Kajakkia valitesssaan kannattaa luonnollisesti miettiä, aikooko meloa kaksin vai yksin. Kovakuorisissa kajakeissa valinta on yleensä toisen vaihtoehdon pois sulkeva, mutta ilmatäytteisissä ei välttämättä ole.

Yksikkökajakki

Nimen mukaisesti tällaista kajakkia melotaan yksin. Istuintilaa ei ole kahdelle, eikä tavallisesti kantavuuttakaan. Useimmissa kovakuorisissa kajakeissa istuinaukko, josta meloja istuutuu kajakin sisään, rajoittaa jo sinänsä käyttäjämäärää.

FitNord Seal One on yhden hengen kajakki, jonka kantavuus riittää myös raskaille käyttäjille, samoin retkitavaroille. Niiden pakkaamiseenkin on tilaa. Kahdelle hengelle se ei sovellu. Vaikka kantavuus riittäisikin, istuintila ei riitä.

Yhden hengen käytössä yksikkökajakit ovat ketterämpiä ja kevyempiä, sillä mukana ei ole ikään kuin ylimääräistä runkoa toisen melojan tarpeisiin.

Kaksikkokajakki

Tällaista kajakkia melotaan kahden hengen voimin. Kovakuorissa kajakeissa on tällöin kaksi istuinaukkoa, yksi kummallekin käyttäjälle. Yksin tällaisen kajakin melominen on melko raskasta ja hankalaa. Kovakuorisssakin kajakeissa on ns. sit-on-top-malleja, joissa meloja istuu kajakin rungon päällä. Monia näistä malleista voi meloa luontevasti yksinkin.

Useimmat ilmatäytteiset kajakit ovat ylhäältä avoimia, jolloin niihin istutaan samalla tavoin kuin kovakuorisiin sit-on-top-kajakkeihin. Irrotettavien ja säädettävien istuinten sekä kevyen rakenteen ansiosta niitä voi meloa joko yksin tai kaksin, kunhan istuintila ja kantavuus riittävät.

FitNord Seal Two on sujuvasti melottavissa sekä yhden että kahden hengen voimin. Kahden melojan kuljettamana Seal Two on helppo saada hyvään vauhtiin, eikä malli ole liian kankea käsiteltäväksi yhdellekään melojalle. Yksin melottaessa istuimen paikan voi valita kuorman mukaan. Jos istuimen sijoittaa taakse, eteen jää reilusti tilaa tavaroille. Jos istuu edessä yksin, melojan taakse jää silti melkoinen tavaratila. Jos istuimen sijoittaa keskikohdasta hieman taakse, sekä melojan takana että edessä on kunnollinen tavaratila – eikä kantavuus lopu kesken.

Ilmatäytteisen kajakin ominaisuudet

Uusi materiaalitekniikka on tuonut markkinoille entistä useampia ilmatäytteisiä kajakkimalleja. Niiden ominaisuuksissa on tiettyjä eroja, jotka vaikuttavat käyttöön, ja niihin on hyvä perehtyä ennen kuin hankkii omaan käyttöön sopivan kajakin.

Pituus ja leveys

Kajakin koko eli pituus ja leveys eivät muodosta pelkästään istuma- ja pakkaustilaa, ne myös vaikuttavat kajakin ominaisuuksiin vedessä.

On selvää, että kajakin paino on lähtökohtaisesti sitä kevyempi, mitä pienempi runko on sekä pituus- että leveyssuunnassa. Vedessä liikkuminen on kuitenkin monimutkaisempaa kuin maalla: Pitkä vesilinja suhteessa leveyteen antaa nopeutta ja suuntavakautta vesillä. Tämän vuoksi lyhyt runko ei aina ole nopeampi eikä kevyemmin liikkuva, vaikka painaakin vähemmän. Tietenkin rungon pidentäminen tuo jossain vaiheessa niin paljon painoa, ettei pidentynyt vesilinja enää korvaa lisääntyvää kuormitusta melojalle. Samoin kajakista tulee kankea käsiteltävä.

Toisaalta leveys vaikuttaa suoraan sivuttaisvakauteen (ks. edempänä) – mitä kapeampi runko, sitä herkemmin kajakki kallistuu, kun painopiste heilahtaa sivulle, ja sitä herkemmin kajakki kaatuu.

Pitkä vesilinja, joka antaa parempaa vauhtia avarilla vesillä, on myös hankala ahtailla vesillä. Se tekee kajakista kankeammin käsiteltävän ja hitaammin kääntyvän. Lyhyt kajakki on taas ketterä ja helposti käsiteltävä sekä käänneltävä mutkittelevissa virtavesissä ja muissa ahtaissa paikoissa, eritoten koskireiteillä.

Täyttöpaine

Ilmatäytteisten kajakkien ominaisuuksia pohtiessaan kannattaa ottaa huomioon kajakin täyttöpaine. Mitä suurempi se on, sitä jäykempi ja jämäkämpi käyttövalmiista kajakista tulee – ja päinvastoin. Suuri täyttöpaine merkitsee myös laadukkaita ja riittävän vahvoja materiaaleja, koska sellaiset kestävät suurtakin ilmanpainetta sisällään.

Dropstitch-materiaali voidaan täyttää paljon suurempaan paineeseen kuin muut ilmatäytteisten vesikulkuneuvojen materiaalit. Seal-kajakkien pohja on dropstitch-materiaalia, ja sen täyttöpaine on 1 barin (14-15 PSI) luokkaa. Siksi täytetystä kajakista tulee todella jäykkä ja jämäkkä kuten nykyaikaisista SUP-laudoista täytettyinä. SUP-lautojen päällä voi seistä, ja samaa luokkaa on Seal-kajakkien pohjan jäykkyys.

Seal-mallien laidoissa on perinteiset, PVC-muovista valmistetut ja pyöreämuotoiset ilmakammiot. Niiden täyttöpaine on 0,22 bar (3,2 PSI). Yhdessä dropstitch-pohjan kanssa ne muodostavat hyvin jäykkärakenteisen kajakin. Laitojen ilmakammioissa on niin paljon kelluttavaa ilmaa, että kajakkia on vaikea kaataa tarkoituksellakin.

Sivuttaisvakaus

Ilmatäytteisten kajakkien sivuttaisvakaus on lähtökohtaisesti parempi kuin kovakuoristen. Kun laidoissa on ilmasäiliöt, kelluttava ilma kantaa silloinkin, kun sivuttaisliike kallistaa kajakkia. Mutta myös ilmatäytteisten kajakkien perussääntö on, että leveys tuo vakautta sivusuunnassa ja kapeus nopeutta avovedessä.

FitNord Seal -mallien paksut ja tilavat ilmakammiot kummassakin laidassa tekevät kajakeista äärimmäisen sivuttaisvakaita. Näitä kajakkeja on vaikea saada kaatumaan edes tarkoituksella. Siksi ne sopivat mainiosti aloitteleville melojille sekä tilanteisiin, joissa mukana on paljon kuormaa (retkeily, kalastus, metsästys) tai edessä on mutkittelevaa, aallokon rikkomaa vettä (koskireitti). Ilmakammiot ja pohjan jäykkä rakenne kuitenkin kelluttavat kajakkeja sen verran korkealla vedestä, että veden vastus pysyy pienenä. Äärimmäisestä sivuttaisvakaudesta huolimatta Seal-kajakeilla on siksi helppo pitää kohtuullista nopeutta.

Suuntavakaus

Mitä pitempi kajakin vesilinja on, ja mitä syvemmälle veteen sen runko ulottuu, sitä suuntavakaampi kajakki on. Suuntavakauden kääntöpuoli on käsiteltävyys eli alttius kääntyä melojan haluamaan suuntaan. Mitä parempi suuntavakaus on, sitä enemmän voimaa tarvitaan kajakin kääntämiseen.

Mitä enemmän kokemusta melojalle kertyy, sitä useammin hän meloo ilman vakainevää. Monet ilmatäytteiset kajakit ovat useimmissa olosuhteissa riittävän suuntavakaita ilman evääkin – esimerkiksi FitNord Seal Two on monien mielestä sopivan suuntavakaa myös evä irrotettuna.

Nopeus

Kajakin nopeutta lisää tietenkin melojan voimankäyttö, mutta eri kajakkien nopeus tarkoittaa vastusta, jonka ne vedessä aiheuttavat. Kajakki on kulkuvastukseltaan kenties pienin kaikista vesikulkuneuvoista, ja siksi melojan liikkuminen näyttää parhaimmillaan niin sulavalta.

Yleisesti ottaen vastusta vähentävät pitkä vesilinja, kapea muoto sekä pyöreät linjat, joissa ei ole teräviä kulmia. Sivuttaisvakautta tällainen muoto taas heikentää ja leveä muoto kohentaa. Käytännössä niin ilmatäytteinen kuin kovakuorinenkin kajakki on kompromissi näiden ominaisuuksien välillä, ja käyttäjän on mietittävä, painottaako hän huippunopeutta vai sivuttaisvakautta. Onko tarkoitus liikkua mahdollisimman nopeasti hyvissä olosuhteissa ja minimivarustuksella vai retkeillä vaihtelevissa olosuhteissa erilaisia varusteita mukana?
Järjestys: