Kajakin valintaopas

Kajakin valintaopas
Kajakin valintaopas

Sisällysluettelo


Melonta kasvattaa suosiotaan jatkuvasti, eikä ihme. Se on monipuolista ja tehokkaasti rasvaa polttavaa liikuntaa, ja samaan aikaan pääsee nauttimaan Suomen upeista vesistöistä. Meillä on loputtomiin järviä, saaristovesiä ja jokireittejä, joiden maisemia voi ihailla edullisesti melomalla. Sitä varten on vain valittava kajakki.

Melontaa säätelevät viime kädessä fysiikan lait. Mitä pitkänomaisempi ja kapeampi on kajakin muoto, sitä nopeammin ja pienemmällä vastuksella se liikkuu vedessä. Mutta sitä kiikkerämpi kajakki on käytössä, ja sitä enemmän taitoa se vaatii melojalta. Vastaavasti leveämpi kajakki on vakaampi käytössä ja vaatii melojalta vähemmän taitoa, muttei anna vastaavaa huippunopeutta.

Kuorman sietokyvyn ja pakattavuuden suhteen tilanne on sama – mitä leveämpi ja laajempi runko, sitä enemmän tavaraa mahtuu mukaan (ja sitä enemmän painoa kajakki kantaa). Ja mitä kapeampi ja vauhdikkaampi on kajakki, sitä pienemmällä varustuksella on tultava toimeen.

Ilmatäytteisen kajakin edut


Viime vuosina ilmatäytteisten kajakkien valmistuksessa on tapahtunut merkittävä edistysaskel. Suosituista SUP-laudoista tuttu dropstitch- eli läpitikattu materiaali on otettu käyttöön myös kajakeissa. Dropstitch kestää huomattavasti suurempaa täyttöpainetta kuin aiemmat ilmatäytteiset materiaalit, sillä ilmasäiliöiden läpi kulkee tuhansittain lujia kuitusäikeitä. Ne pitävät ilmasäiliötä muodossaan ja lujittavat rakennetta.

Näin materiaali voidaan pumpata 1 barin (14-15 PSI) ja jopa suurempaan täyttöpaineeseen, ja tulos on hyvin luja ja jämäkkä ilmatäytteinen levy. Siksi SUP-laudat saadaan niin koviksi, että niiden päällä voi seistä helposti. Kajakeissa käytettynä dropstitch tekee kajakista hyvin jäykän – täyteen pumpatun materiaalin jäykkyyttä voi verrata moniin lujitemuovilaatuihin. Tuloksena on erittäin jämäkkä ja tukevan tuntuinen kajakki, joka on kuitenkin pakattavissa pieneen tilaan ja kuljetettavissa helposti, kun ilmasäiliöt on tyhjennetty.

Ilmatäytteisten kajakkien valikoima on parantunut uusien materiaalien myötä, ja markkinoilla on useita eri malleja. Niiden ominaisuuksissa on paljon eroja, mutta yleisesti ottaen ilmatäytteiset kajakit ovat sivuttaisvakaampia kuin kovakuoriset. Kun kajakin laidoissa on kelluttavat ilmasäiliöt, ne vastustavat kaatumista. Jo siksi aloittelijan on usein helpompi liikkua ilmatäytteisillä kajakeilla.

Kovakuorisissa kajakeissa on tavallisesti istuinaukko, jonka sisään melojan on istuuduttava. (On myös kovakuorisia ns. sit-on-top-kajakkeja, joissa meloja istuu kajakin rungon päällä ja joissa istuinaukkoa ei ole.) Useimmat ilmatäytteiset kajakit ovat ylhäältä avoimia, jolloin kajakkiin istuutuminen käy helposti. Tämäkin helpottaa aloittelevan melojan toimintaa kajakissa.

FitNord Seal -malliston kajakit on suunniteltu mahdollisimman monikäyttöisiksi. Tukeva ja jämäkkä dropstitch-pohja tekee kajakista jäykän ja parantaa suuntavakavuutta. Laitojen suuret ilmakellukkeet tekevät siitä erittäin sivuttaisvakaan ja kantavan. Siksi mallit kestävät hyvin kuormaa ja sopivat pidemmällekin retkelle – varusteet on helppo ottaa mukaan, eikä kaatumista tarvitse pelätä. Näitä kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi!

Kajakki vai kanootti?


Melonta tavallaan jakaantuu kahteen luokkaan sen mukaan, miten kulkuneuvoa melotaan. Kajakin sisällä tai päällä istutaan jalat suhteellisen ojennetussa asennossa melojan edessä, ja melonta tapahtuu kaksilapaisella melalla eli kajakkimelalla kajakin kummaltakin puolelta. Meloja ei siis tavallisesti tee peräkkäisiä vetoja yhdeltä puolelta kajakkia ja vaihda sitten toiselle, vaan meloo kummaltakin puolelta rytmikkäällä ja pyörivällä vartalon liikkeellä. Kajakkien alkuperä on arktisen Pohjois-Amerikan ja Grönlannin alkuperäiskansojen vesikulkuneuvoissa, sana ”kajakki” periytyy heidän kielestään.

Kanootti on tavallisesti muodoltaan enemmän tai vähemmän kajakkia korkeampi ja ylhäältä avoin. Sitä melotaan yksilapaisella melalla eli kanoottimelalla vuorotellen eri puolilta kanoottia, mutta vain yhdeltä puolelta kerrallaan. Kanootissa on yleensä jonkinlainen istuin, joka nostaa melojaa korkeammalle kanootin rungossa kuin kajakin istuin kajakilla melovaa. Näin kanootissa istutaan tavallisesti jalat polvista alaspäin taivutettuna, hieman tuolin tai jakkaran tapaan. Kanootteja ovat tehneet ja käyttäneet useat eri alkuperäiskansat eri puolilla Maapalloa, tunnetuimmin kenties Pohjois-Amerikan metsäseuduilla. Siitä juontuu nimitys ”intiaanikanootti”.

Viime aikojen materiaalitekniikka on tavallaan hämärtänyt jakoa kajakkeihin ja kanootteihin – markkinoille on tullut vesikulkuneuvoja, joita voi meloa molemmilla tavoilla. Ilmatäytteiset kajakit ovat monen mielestä yksi tällainen luokka, monia niistä voi halutessaan meloa myös yhdeltä puolelta ja yksilapaisella melalla. Kanoottimelat on kuitenkin yleensä valmistettu kanoottien korkeampaa istuma-asentoa ajatellen, joten ne ovat turhan pitkiä.

Yleisesti ottaen kajakki liikkuu vedessä pienemmällä vastuksella sekä nopeammin ja ketterämmin kuin kanootti, kun taas kanootti tarjoaa enemmän sivuttaisvakautta ja ennen kaikkea pakkaustilaa sekä kuljetuskykyä. Ylhäältä avoimeen runkoon on helppo kuormata tavaraa, samoin istuutua rungon yläosan istuimille.

Ilmatäytteiset kajakit ovat tavallisesti nekin ylhäältä avoimia, joten niiden kuormaaminen ja niihin istuutuminen on helppoa. Monien mielestä kanootti-istuimen tarjoama korkea istuma-asento on luontevampi, mutta toisaalta se nostaa aluksen painopistettä ylemmäs. Varsinkin koskireiteillä se vaikeuttaa käsiteltävyyttä.

Kajakkikaksikko vai kajakkiyksikkö?


Jos kajakki on kovakuorinen, useimpien mallien meloja tai melojat istuutuvat kajakin rungon sisään istuinaukosta. Tällöin istuinaukot rajoittavat käyttäjämäärää – yhden hengen eli yksikkökajakkiin ei mahdu kahta melojaa. Kahden hengen eli kaksikkokajakissa on taas kaksi istuinaukkoa kahta melojaa varten. Yksin tällaisen kajakin melominen on enemmän tai vähemmän raskasta ja hankalaa, sillä meloja ei pysty istuutumaan luontevimman painopisteen kohdalle kajakin rungossa. Lisäksi mukana on ikään kuin ylimääräistä runkoa puuttuvaa melojaa varten.

Koska useimmat ilmatäytteiset kajakit ovat päältä avoimia, niissä istuinpaikan ja -asennon voi valita vapaammin. Siksi riittävän suuri ilmatäytteinen kajakki on melottavissa luontevasti sekä yhden että kahden hengen voimin. FitNord Seal Pro 390 on malliesimerkki tällaisesta kajakista.

Jos Seal Pro 390 -kajakilla meloo yksin, istuimen voi sijoittaa hieman kajakin keskikohtaa taemmas, ja näin painopiste asettuu luontevaan paikkaan. Pakkaustilaa jää sekä melojan taakse että eteen. Jos istuimen kiinnittää taakse, melojan eteen jää todella paljon tavaratilaa. Yksin tällä kajakilla voi tehdä vaikka useamman päivän melontaretken, ja käsiteltävyys pysyy kuitenkin luontevana.

Jos melojia on kaksi, toinen istuin kiinnitetään taakse ja toinen eteen. Kahden melojan voimin kajakin saa helposti hyvään vauhtiin, ja retkitavaroita mahtuu silti mukaan. Kantavuus ei lopu kesken – kajakki on kuormattunakin niin vakaa, että sitä on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi.

Vakaa ja kantava ilmatäytteinen kajakki ei kaihda koskireittejäkään. Sen pohjassa on irrotettava vakainevä lisäämässä suuntavakautta, ja evän voi halutessaan irrottaa. Tällöin kajakin syväys on todella pieni, ja suuntavakaus pysyy silti useimmille sopivana. Virtavesissä evä kannattaa ehdottomasti irrottaa, ettei se jää pohjakiviin ja muihin esteisiin kiinni.

Jos meloo yksin, ei toki tarvitse kaksikkokajakkia, ellei mukana ole erityisen paljon retki- ym. tavaroita. Yksin melovalle yksikkökajakki on parempi vaihtoehto. Melojan ei tarvitse liikutella suurta runkoa, ja kajakin käsiteltävyys on ketterämpää.

FitNord Seal 300 on kevyt, ketterä ja helposti liikuteltava yhden hengen retkikajakki, johon mahtuu melojan lisäksi myös retkitavaroita. Kahdelle hengelle se ei sovellu, sillä istuintila ei riitä, vaikka kantavuus riittäisikin. Seal 300 toimii mainiosti järvi- ja saaristovesillä, kun pohjan irrotettava vakainevä kiinnitetään tuomaan lisää suuntavakautta.

Virtavesissä evä kannattaa irrottaa, ja silloin Seal 300 on melkoinen koskimenijä. Ketterästi ohjailtavan, mutta hyvin sivuttaisvakaan kajakin pohjassa on tyhjennysaukot, joista aallokon tuoma vesi pääsee valumaan ulos.

Ilmatäytteisen kajakin ominaisuudet


Uusi materiaalitekniikka on tuonut markkinoille entistä useampia ilmatäytteisiä kajakkimalleja. Niiden ominaisuuksissa on tiettyjä eroja, jotka vaikuttavat käyttöön, ja niihin on hyvä perehtyä ennen kuin hankkii omaan käyttöön sopivan kajakin.

Pituus ja leveys

Kajakin koko eli pituus ja leveys eivät muodosta pelkästään istuma- ja pakkaustilaa, ne myös vaikuttavat kajakin ominaisuuksiin vedessä.

On selvää, että kajakin paino on lähtökohtaisesti sitä kevyempi, mitä pienempi runko on sekä pituus- että leveyssuunnassa. Vedessä liikkuminen on kuitenkin monimutkaisempaa kuin maalla: Pitkä vesilinja suhteessa leveyteen antaa nopeutta ja suuntavakautta vesillä. Tämän vuoksi lyhyt runko ei aina ole nopeampi eikä kevyemmin liikkuva, vaikka painaakin vähemmän. Tietenkin rungon pidentäminen tuo jossain vaiheessa niin paljon painoa, ettei pidentynyt vesilinja enää korvaa lisääntyvää kuormitusta melojalle. Samoin kajakista tulee kankea käsiteltävä.

Toisaalta leveys vaikuttaa suoraan sivuttaisvakauteen (ks. edempänä) – mitä kapeampi runko, sitä herkemmin kajakki kallistuu, kun painopiste heilahtaa sivulle, ja sitä herkemmin kajakki kaatuu.

Pitkä vesilinja, joka antaa parempaa vauhtia avarilla vesillä, on myös hankala ahtailla vesillä. Se tekee kajakista kankeammin käsiteltävän ja hitaammin kääntyvän. Lyhyt kajakki on taas ketterä ja helposti käsiteltävä sekä käänneltävä mutkittelevissa virtavesissä ja muissa ahtaissa paikoissa, eritoten koskireiteillä.

Täyttöpaine

Ilmatäytteisten kajakkien ominaisuuksia pohtiessaan kannattaa ottaa huomioon kajakin täyttöpaine. Mitä suurempi se on, sitä jäykempi ja jämäkämpi käyttövalmiista kajakista tulee – ja päinvastoin. Suuri täyttöpaine merkitsee myös laadukkaita ja riittävän vahvoja materiaaleja, koska sellaiset kestävät suurtakin ilmanpainetta sisällään.

Dropstitch-materiaali voidaan täyttää paljon suurempaan paineeseen kuin muut ilmatäytteisten vesikulkuneuvojen materiaalit. Seal-kajakkien pohja on dropstitch-materiaalia, ja sen täyttöpaine on 1 barin (14-15 PSI) luokkaa. Siksi täytetystä kajakista tulee todella jäykkä ja jämäkkä kuten nykyaikaisista SUP-laudoista täytettyinä. SUP-lautojen päällä voi seistä, ja samaa luokkaa on Seal-kajakkien pohjan jäykkyys.


Seal-mallien laidoissa on perinteiset, PVC-muovista valmistetut ja pyöreämuotoiset ilmakammiot. Niiden täyttöpaine on 0,22 bar (3,2 PSI). Yhdessä dropstitch-pohjan kanssa ne muodostavat hyvin jäykkärakenteisen kajakin. Laitojen ilmakammioissa on niin paljon kelluttavaa ilmaa, että kajakkia on vaikea kaataa tarkoituksellakin.

Kerrosrakenne vai näkyvät ilmakammiot?

Markkinoilla on monenlaisia ilmatäytteisiä kajakkeja, joista edullisimmat valmistetaan ohuehkosta vinyylistä. Näistä kajakeista ei täytenäkään tule erityisen jäykkärakenteisia tai jämäköitä, ja siksi niiden suuntavakavuus on yleensä vaatimaton. Myös ohuen materiaalin kestävyys on tavallisesti heikohko.

Monet valmistajat parantavat rakennetta erilaisilla kerrosratkaisuilla, joissa ilmasäiliöt sijoitetaan kuitukankaiden sisälle. Kangaskerrokset tuovat kajakille lisää jäykkyyttä ja muotoa, ja ne parantavat myös kestävyyttä, koska ilmasäiliöt ovat kankaiden sisässä suojassa. Monet näistä kajakeista sopivat hyvin myös retkeilykäyttöön. Joissain malleissa kangaskerroksiin on mahdollista asentaa kansipeitteitä, joilla voi halutessaan peittää ilmatäytteisen kajakin avoimen yläosan ja muodostaa kajakkiin samankaltaiset istuinkaukalot kuin kovakuorisissa kajakeissa. Näin kajakin voi suojata täysin vedeltä samanlaisella aukkopeitteellä kuin kovakuorisissa kajakeissa käytetään.

Kerrosrakenteen haittapuolena on hidas kuivuminen ja vaikea kuivatus. Kun kerrokset ovat sisäkkäin, ja kankaan alle pääsee melonnan aikana vettä, kajakkia on vaikea saada kuivatuksi käytön jälkeen. Sen kuivattaminen täytenä ei useinkaan ole mahdollista – jos retken jälkeen on tultu rantaan ja lähdetään kotiin, kajakki on saatava kootuksi pian.

FitNord Seal -malliston kajakeissa on kolme ilmakammiota, yksi kummassakin laidassa ja yksi dropstitch-materiaalista valmistettu pohjassa. Kaikki ovat näkyvillä koko ajan, ja niiden materiaalit ovat riittävän lujia kestämään normaalin melontakäytön rasituksia. Kun kajakki kootaan melontapäivän jälkeen rannassa, kajakista on helppo valuttaa aaltojen tai melonnan sinne läikyttämä vesi joko kääntämällä kajakki tai avaamalla perän tyhjennystulpat. Kuivaaminen onnistuu millä tahansa vettä imevällä kankaalla, ja kajakki on valmis tyhjennettäväksi ja pakattavaksi.

Sivuttaisvakaus

Kajakin muodon yhteydessä käsiteltiin jo kajakin muodon ja sivuttaisvakauden suhdetta – mitä kapeampi (ja siten nopeampi) on kajakin muoto, sitä kiikkerämpi kajakki on käytössä ja sitä enemmän taitoa se vaatii melojalta. Leveyden lisäksi sivuttaisvakauteen vaikuttavat myös muut seikat.

Jos kajakin rungon muoto on sivusuunnassa kapea ja pohjasta pyöreä, se ei anna paljon vastusta sivusuuntaiselle liikkeelle. Silloin kajakki liukuu kevyesti vedessä, mutta on kiikkerän tuntuinen. Sillä on heikko ns. alkuvakaus eli kajakki reagoi herkästi melojan pieniinkin, sivuttaissuuntaisiin liikkeisiin. Aloittelijasta tällainen kajakki voi tuntua tuskastuttavalta – kuin kajakki kaatuisi millä hetkellä hyvänsä. Monissa kajakeissa tunne on osin pettävä, kajakki ei kaadukaan niin helposti, kun sivuttaisliikettä korjaa omalla liikkeellään. Mutta tuntuma on vähemmän meloneelle hutera.

Jos kajakin pohjassa on pituussuunnassa katsottuna V-kirjaimen muotoa, alkuvakaus yleensä paranee. Silloin rakenteen kulma vastustaa kajakin liikettä vedessä sivusuunnassa. Ilmatäytteisten kajakkien suora pohja toimii hieman samaan tapaan.

Ilmatäytteisten kajakkien sivuttaisvakaus on lähtökohtaisesti parempi kuin kovakuoristen. Kun laidoissa on ilmasäiliöt, kelluttava ilma kantaa silloinkin, kun sivuttaisliike kallistaa kajakkia. Mutta myös ilmatäytteisten kajakkien perussääntö on, että leveys tuo vakautta sivusuunnassa ja kapeus nopeutta avovedessä.

FitNord Seal -mallien paksut ja tilavat ilmakammiot kummassakin laidassa tekevät kajakeista äärimmäisen sivuttaisvakaita. Näitä kajakkeja on vaikea saada kaatumaan edes tarkoituksella. Siksi ne sopivat mainiosti aloitteleville melojille sekä tilanteisiin, joissa mukana on paljon kuormaa (retkeily, kalastus, metsästys) tai edessä on mutkittelevaa, aallokon rikkomaa vettä (koskireitti). Ilmakammiot ja pohjan jäykkä rakenne kuitenkin kelluttavat kajakkeja sen verran korkealla vedestä, että veden vastus pysyy pienenä. Äärimmäisestä sivuttaisvakaudesta huolimatta Seal-kajakeilla on siksi helppo pitää kohtuullista nopeutta.

Suuntavakaus

Mitä pitempi kajakin vesilinja on, ja mitä syvemmälle veteen sen runko ulottuu, sitä suuntavakaampi kajakki on. Suuntavakauden kääntöpuoli on käsiteltävyys eli alttius kääntyä melojan haluamaan suuntaan. Mitä parempi suuntavakaus on, sitä enemmän voimaa tarvitaan kajakin kääntämiseen.

Kovakuoristen kajakkien keski- ja ylemmissä hintaluokissa näkee usein erilaisia evä- ja peräsinratkaisuja, joiden tarkoitus on parantaa suuntavakautta. Monissa malleissa meloja voi nostaa niitä vedestä tai laskea veteen tarpeen mukaan. Ilmatäytteisissä kajakeissa ne ovat harvinaisia, mutta ilmatäytteisten kajakkien vastine niille ovat vakainevät, joiden tulisi olla irrotettavia. Niiden kiinnittäminen lisää merkittävästi kajakin suuntavakautta ja irrottaminen tekee kajakista ketterän ja helposti kääntyvän. Meloja voi valita käyttämänsä asennon olosuhteiden mukaan.

Sivutuulisella järvenselällä voi siis hakea suuntavakautta kiinnittämällä evän ennen lähtöä, ja koskireitillä evä on taas irrotettava – sekä kääntyvyyden parantamiseksi että kajakin kulkusyvyyden eli syväyksen vähentämiseksi minimiin. Koskipaikoissa evä jäisi lähes varmasti pohjakiviin kiinni ja rikkoutuisi, pahimmassa tapauksessa se aiheuttaisi vaaratilanteen kajakin jäädessä jumiin kovaan virtaan. Evän irrottaminen on toisinaan tarpeen myös järvien matalilla lahdilla.

Mitä enemmän kokemusta melojalle kertyy, sitä useammin hän meloo ilman vakainevää. Monet ilmatäytteiset kajakit ovat useimmissa olosuhteissa riittävän suuntavakaita ilman evääkin – esimerkiksi FitNord Seal Pro 390 on monien mielestä sopivan suuntavakaa myös evä irrotettuna.

Nopeus


Kajakin nopeutta lisää tietenkin melojan voimankäyttö, mutta eri kajakkien nopeus tarkoittaa vastusta, jonka ne vedessä aiheuttavat. Kajakki on kulkuvastukseltaan kenties pienin kaikista vesikulkuneuvoista, ja siksi melojan liikkuminen näyttää parhaimmillaan niin sulavalta.

Yleisesti ottaen vastusta vähentävät pitkä vesilinja, kapea muoto sekä pyöreät linjat, joissa ei ole teräviä kulmia. Sivuttaisvakautta tällainen muoto taas heikentää ja leveä muoto kohentaa. Käytännössä niin ilmatäytteinen kuin kovakuorinenkin kajakki on kompromissi näiden ominaisuuksien välillä, ja käyttäjän on mietittävä, painottaako hän huippunopeutta vai sivuttaisvakautta. Onko tarkoitus liikkua mahdollisimman nopeasti hyvissä olosuhteissa ja minimivarustuksella vai retkeillä vaihtelevissa olosuhteissa erilaisia varusteita mukana?

Tietenkin myös kajakin keveys eli pieni paino vähentää kulkuvastusta ja siten lisää nopeutta. Kovakuoristen kajakkien kalleimmissa hintaluokissa on erilaisista hiilikuitu- ja kevlarseoksista valmistettuja hyvin keveitä malleja. Useimmat ilmatäytteiset kajakit ovat varsin keveitä, sillä niitä tietenkin käytetään aina ilmalla täytettyinä

Ilmatäytteiset kajakit käyttötarkoituksen mukaan

Kajakki kuntoiluun

Kuntoilukäytössä tarvitaan monipuolisia ominaisuuksia. Kajakin olisi hyvä olla suuntavakaa, sillä kuntoilija meloo monesti pitkiäkin matkoja. Silloin on vaikea välttää avoimia ja tuulisiakin vesialueita. Sivuttaisvakaus on tällöin tarpeellinen ominaisuus. Ja mitä vähemmän käyttäjällä on kokemusta, sitä enemmän sivuttaisvakautta tarvitaan. Näistä huolimatta kajakin ei olisi hyvä olla kovin raskas.

FitNord Seal 300
Yhdelle melojalle ja retkitavaroille suunniteltu FitNord Seal 300 on ketteräliikkeinen, mutta silti sivuttais- ja suuntavakaa kajakki, joka toimii parhaiten pienimutoisilla vesillä. Se kääntyy ketterästi pikkujoissa, koskireiteillä tai vaikka runsaskasvustoisilla lahdilla. 300-mallin pohjassa on tyhjennysaukot, joista kajakin pohjaan pääsee hieman vettä, mutta aallokon tuoma vesi pääsee myös valumaan pois.

300-malli ei sovi kahdelle hengelle, sillä istuintilaa ei ole tarpeeksi kahdelle. Kompakti pituus rajoittaa myös nopeutta laajoilla ja avoimilla vesialueilla, koska pitkä vesilinja lisää kajakin nopeutta. Pienen koon vuoksi tämä kajakki on kuitenkin kevyt käsiteltävä. Dropstitch-pohja sekä ilmakammiot tekevät mallista erittäin vakaan kompaktista koosta huolimatta. Vakainevä lisää huomattavasti kajakin suuntavakautta laajoilla ja avoimilla vesillä.

FitNord Seal Pro 390
Isompi Seal Pro 390 -malli toimii erinomaisesti myös kaksikkona, joten mallilla voi meloa yksin tai kaksin. Pituus antaa suuntavakautta myös ilman vakainevää melottaessa, ja pitkä vesilinja auttaa myös vauhdin pitämisessä. Laajoilla ja avoimilla vesialueilla 390 Pro on pikkusisartaan vakaampi ja sujuvammin liikkuva valinta.

Pitempi runko tekee 390 Pro -mallista hieman pikkusisartaan painavamman, mutta kokonaispaino on silti
varsin kevyt ja helposti käsiteltävä. Vakainevä lisää suuntavakautta ja auttaa menoa varsinkin tuulisilla avovesillä, mutta 390 Pro -mallissa evän käyttö ei monen mielestä ole välttämätöntä.  Virtavesillä ja muutoin matalissa vesissä evä kannattaa irrottaa.
 

Retkikajakki


Melonta on mitä nautittavin tapa retkeillä Suomen luonnossa. Melonnan liike on rento ja keholle pehmeä, ja reitti sekä vauhti on helppo valita omien mieltymysten ja kuntotason mukaan.
Retkeilykäyttö asettaa kajakille enemmän vaatimuksia kuin kuntoilu- ja ulkoilulenkit. Retkikajakissa on oltava sekä tilaa että kantavuutta niin melojille kuin retkitavaroille, ja kajakin on sovelluttava pidemmän reitin kaikille osille. Siksi retkillä tarvitaan monipuolisempia ominaisuuksia kuin lyhyemmillä melontalenkeillä.

Kantavuutta ja pakkaustilaa

Retken kestoajan ja reitin pituuden myötä kasvaa varusteiden tarve. Vähintään mukaan on otettava juotavaa, evästä sekä vesitiiviisti pakattu matkapuhelin. Myös varavaatteita tarvitaan sään ja suunniteltavan reitin mukaan.

Mitä kauemmas asutuksesta aiotaan mennä ja mitä kauemmin viipyä, sitä enemmän varusteita tarvitaan. Jos retkellä on tarkoitus yöpyä maastossa, tarvitaan myös teltta sekä makuupussi ja -alusta. Varusteiden määrä kasvaa tällöin oleellisesti, ja monien kajakkien sekä kantavuus että pakkaustila alkavat käydä niukoiksi. FitNord Seal -kajakeissa riittää molempia reilusti. Ja sivuttaisvakaus ei juuri kuormasta heikkene -- Seal-kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi!

Seal 300 -kajakki kantaa painavankin melojan lisäksi retkitavaraa, ja pakkaustilaa on myös istuimen takana. Seal 390 Pro -kajakki kantaa kaksi raskaampaakin melojaa, jolloin pakkaustilaa jää sekä eteen että myös etukannen joustonarun varaan. Jos 390 Pro -mallilla meloo yksin, tavaratilaa on massiivisesti sekä melojan edessä että takana – riittävästi useammankin päivän melontavaellukseen. Kajakki pysyy siitä huolimatta luontevana käsiteltävänä, sillä kantavuutta riittää.

Järvelle, merelle vai joelle?

Järvillä edessä on erilaisia vesialueita – avaria selkävesiä, matalia lahtia sekä saarten ja salmien sokkeloita. Retkikajakin on toimittava näissä kaikissa.

FitNord Seal -kajakkien irrotettava vaikainevä on kätevä ominaisuus, sillä sen voi poistaa liikkuessaan esimerkiksi matalissa ja runsaskasvustoisissa lahdissa. Tällöin kajakin syväys on todella pieni. Etenkin Seal 300 on ketterä ohjailtava vesissä, joissa on paljon esteitä. Mutta se on myös suuntavakaa avovesien kulkija, kun vakainevä kiinnitetään paikoilleen. 390 Pro -malli liikkuu vakainevällä varustettuna vielä jämäkämmin pitkän vesilinjan ansiosta. Monen mielestä se ei kaipaa vakainevän apua kuin tuulisissa oloissa.

Selkävesillä liikuttaessa on huomattava sääennuste ja tuuliolot. Vakainevä on nyt tarpeen, jolloin suuntavakaus helpottaa menoa. 300-mallin pohjassa on tyhjennysaukot, joista kajakin pohjaan pääsee hieman vettä, mutta aukot päästävät myös aaltojen tuoman veden valumaan kajakista pois. Mitä tuulisemmilla vesillä liikkuu, sitä enemmän märkäpuku lisää mukavuutta. Aivan laajoimmille järviemme selkävesille Seal-mallit sopivat vain tyynissä olosuhteissa.

Merimelonta ja sen pitkät avovesimatkat ovat sekä melojalle että kajakille vaativa suoritus, ja kannella sekä aukkopeitteellä varustetut merikajakit ovat niillä omiaan. Seal-kajakit sopivat sen sijaan hienosti saaristossa retkeilyyn – tuulen yltyessä voi hakeutua saarten suojaan.

Jokireiteille Seal-kajakit sopivat mainiosti. Ne ovat helposti ohjattavia eivätkä kavahda koskiakaan. Virtavesissä on muistettava irrottaa vakainevä, sillä varsinkin koskipaikoissa se on rikkoutumis- ja turvallisuusriski jäädessään pohjakiviin kiinni. Koskivesillä Seal-kajakeilla voi liikkua melojan taitojen mukaan, ja Seal 300 -mallin tyhjennysaukot valuttavat koskiaallokon tuoman veden pois. Märkäpuku antaa suojaa viileältäkin vedeltä.   

Kajakki XXL-kokoiselle

Suurikokoisten ja painavien melojien voi olla vaikea löytää itselleen sopivaa kajakkia. Siihen ei kannata tyytyä, sillä melonta sopii kuntoilu- ja retkeilymuotona kaikille. Vaihtoehtoja on, ja varsinkin ilmatäytteiset kajakit antavat hyviä mahdollisuuksia painaville melojille.

Koko ja kantavuus melojan mukaan

Ensinnäkin suurikokoisen ja painavan melojan on valittava riittävän kookas ja kantava kajakki. Melonnasta tulee epävakaata ja hermostuttavaa, jos kajakki on kuin numeroa tai kahta liian pieni. Kantavuuteen kannattaa varata ylimääräistä myös retkivarusteille ja muistaa, ettei kajakki toimi parhaalla mahdollisella tavalla, jos kantavuuden jokainen kilo on käytössä.

Kovakuoristen kajakkien valmistajista monet ovat lisänneet malleihinsa myös suuria kokoja, varsinkin keski- ja ylemmissä hintaluokissa. Silloin kajakin pituus ja leveys kasvavat, mutta niin toki pitääkin. Suurikokoisen melojan ei kannata pelästyä kajakin kokoa ja painoa – on paljon helpompi meloa muutamaa kiloa painavampaa, mutta sopivan kokoista kajakkia kuin hieman kevyempää, mutta liian pientä.
Kovakuorisissa kajakeissa istuinaukon koko on otettava huomioon kantavuuden lisäksi. Aukon on oltava riittävän suuri, jotta meloja mahtuu istuutumaan kajakkiin luontevasti. Joissain malleissa myös pitkät ja hoikkarakenteiset melojat saattavat törmätä samanlaisiin vaikeuksiin. Sit-on-top-tyyppisissä kajakeissa tätä ongelmaa ei esiinny, ja istuinasento on muutenkin vapaammin melojan muokattavissa.

Ilmatäytteisten kajakkien mahdollisuudet

Myös suurikokoisten melojien on helppo käyttää FitNord Seal -kajakkeja. Istuma-asento on tilava, ja kajakkiin ei tarvitse pujottautua istuinaukosta. Istuinta on helppo säätää itselle sopivaksi. Sekä jämäkkä dropstitch-pohja että etenkin laitojen ilmakammiot antavat kajakille erittäin hyvän kantavuuden ja sivuttaisvakauden. Seal-kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi!

Seal 300 -mallin kantavuus tekee raskaankin melojan liikkumisesta helppoa veden päällä, ja kantavuus riittää myös retkitavaroille. Jos painava meloja haluaa meloa yhden hengen kajakilla, hänen ei tarvitse ostaa kahden hengen kajakkia ikään kuin varmuuden vuoksi. 300-mallin pohjassa on tyhjennysaukot, joista kajakin pohjaan pääsee hieman vettä, mutta aukot päästävät myös aaltojen tuoman veden valumaan pois.

Seal Pro 390 -mallin kantavuus riittää myös kahdelle raskaalle melojalle ja retkitavaroille. Jos meloo tällä mallilla yksin, sekä kantavuutta että tavaratilaa jää todella reilusti – myös useamman päivän melontaretken tarpeisiin.

Kajakki kalastukseen

Erikoistuneeseen kalastuskäyttöön suunnitelluissa kajakkimalleissa on tavallisesti erilaisia vapa- ja melatelineitä. Niiden avulla varusteita voi kiinnittää kajakkiin, kun molemmat kädet tarvitaan kalastusvälineiden käsittelyyn.
Ne ovat hyödyllisiä kalastuskäytössä, mutta myös riittävän suurta ja vakaata, ilmatäytteistä retkikajakkia voi käyttää kalastukseen, jos käyttäjiä on yksi ja tilaa varusteille on riittävästi. FitNord Seal Pro 390 on tällainen kajakki. Jos istuimen asettaa takimmaiseen asentoon, eteen jää reilusti avotilaa melan laskemiseen kajakin pohjalle kalastuksen ajaksi. Samoin tilaa jää muille varusteille. Ja sivuttaisvakaus sallii kalastuksen vaatimat liikkeet. Seal-kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi!
Kovakuoriset kalastuskajakit ovat tavallisesti ns. sit-on-top -mallia, jossa ei ole erillistä istuinaukkoa, vaan meloja (tai kalastaja) istuu kajakin rungon päälle asennetussa istuimessa. Ilmatäytteiset kajakit ovat yleensä rakenteeltaan samantapaisia, runko on ylhäältä avoin ja mahdollistaa myös kalastusvälineiden käsittelyn ja kuljetuksen.

Ilmatäytteisten kajakkien etuna on kalastuskäytössäkin helppo kuljetettavuus. Laukkuun pakattava kajakki on oiva keino kalastaa syrjäisillä ja pienimuotoisilla vesillä, joihin suuremmilla veneillä ei välttämättä pääse. 

Kajakki metsästykseen

Vesilintujen metsästyksessä tarvitaan paitsi keskittymis- ja reagointikykyä, myös vakaata ja äänettömästi liikkuvaa vesikulkuneuvoa. Jahtimahdollisuudet moninkertaistuvat, kun päästään matalien lahtien vesille ja kasvuston sekaan lähemmäs riistaa.

Riittävän tilava ja vakaa ilmatäytteinen kajakki on mainio liikkumisväline vesilintujahtiin. FitNord Seal Pro 390 antaa riittävästi tilaa, jotta metsästäjä mahtuu istumaan takaosassa ja noutava koira mukavasti edessä -- ja molemmille riittää sivuttaisvakautta ja kantavuutta. Seal-kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi! Aselaukut ja muut varusteet mahtuvat niin ikään mukaan kajakkiin.

Seal-kajakilla on helppo liikkua vesikasvustonkin seassa, sillä runko lipuu helposti vedessä ja liukuu kasvustojenkin lävitse. Kajakkia voi liikutella niin kahdelta kuin yhdeltäkin puolelta meloen tai myös sauvomalla. Syväys on todella pieni, kun takaosan evän jättää pois. Kajakki pysyy silti helposti hallittavana vakaan runkonsa ja pitkän vesilinjansa ansiosta. Ja riistaa etsittäessä ei mahdollisimman suuri nopeus ole ykköstavoite.

Vesieläimet pakenevat lähestyvää kajakkia huomattavasti vähemmän herkästi kuin suurempia ja äänekkäämpiä aluksia. Siksi ilmatäytteisellä kajakilla on helppo ikään kuin hiipiä kaislikossa -- edetä hiljaa ja varovasti riistalajien oleskelualueilla. Kajakin matala profiili piilottaa niin kulkuneuvon kuin metsästäjän kasvuston sekaan, eikä Seal-kajakin musta väri erotu helposti luonnon väreistä.

Ja kuten ilmatäytteisillä kajakeilla aina, kuljettaminen jahtivesille on helpompaa kuin millään muilla vesikulkuneuvoilla. Kuljetustrailereita, peräkärryjä tai erikoisvalmisteisia kattotelineitä ei tarvita. Ja on sellaisiakin riistavesiä, joissa muut vaihtoehdot vesillä liikkumiseen käyvät vähiin. Ilmatäytteisen kajakin voi kuljettaa syrjäisillekin lammille, joille muilla vesikulkuneuvoilla ei ole asiaa.

Muistathan huolehtia metsästyksen turvallisuudesta ja noudattaa paikallisia säädöksiä.

Kajakki luontokuvaukseen

Luontokuvauksesta kiinnostuneiden ei kannata rajoittaa kuvauskohteitaan siksi, ettei pääsisi vesille kuvaamaan: Ilmatäytteisellä FitNord Seal -kajakilla vesiluonnon kuvaaminen onnistuu mainiosti. Eikä ilmatäytteinen kajakki vaadi suuria panostuksia hankintaan, säilytykseen tai kuljetukseen.

FitNord Seal Pro 390 on poikkeuksellisen tukeva, sivuttaisvakaa ja vankkarakenteinen ilmatäytteinen kajakki. Sen kyytiin on helppo lastata kuvaustarvikkeet, eikä kajakin kaatumista tarvitse pelätä. Seal-kajakkeja on vaikea saada kaatumaan, vaikka yrittäisi! Kuvaustarvikkeille löytyy erilaisia vesitiiviitä pakkauslaukkuja sekä -pusseja, ja niiden kiinnittäminen kajakin rungon tukeviin D-renkaisiin käy helposti.

Tukevuudesta ja kuljetuskyvystä huolimatta Seal Pro 390 -kajakilla on helppo liikkua äänettömästi vedessä. Kajakki liukuu pintaa pitkin hyvinkin pienillä ja varovaisilla melontaliikkeillä. Sitä voi liikutella joko kahdelta tai yhdeltä puolelta meloen tai vaikka sauvomalla. Kun kajakin pohjasta irrottaa evän, syväys on todella pieni - kajakilla pääsee liikkumaan matalimmissakin vesissä. Sillä pystyy lipumaan rauhallisesti vesikasvustojen läpi sinne, missä vesieläimet usein piileskelevät.

Kajakin profiili on matala, jolloin sekä kajakki että siinä istuvat ihmiset jäävät vesikasvillisuuden naamioimiksi. Vesieläimet päästävät usein kajakin lähemmäs itseään kuin minkään muun vesikulkuneuvon, sen äänetön ja hidas lähestyminen ei aiheuta yhtä voimakasta pakoreaktiota kuin suurempien veneiden. Siksi kajakilla on helppo lähestyä kuvattavaa luontoa. Musta runko sulautuu sekin usein tummaan värimaisemaan

Ja kuljetus otollisille kuvausvesille sujuu helpommin kuin millään muilla vesikulkuneuvolla. Kuljetustrailereita, peräkärryjä tai erikoisvalmisteisia kattotelineitä ei tarvita. Ja mielenkiintoista nähtävää ja kuvattavaa löytyy monista sellaisistakin vesistöistä, joissa muut vaihtoehdot vesillä liikkumiseen käyvät vähiin. Ilmatäytteisen kajakin voi kuljettaa syrjäisillekin lammille, joille muilla vesikulkuneuvoilla ei ole asiaa.

Muistathan, ettet häiritse vesilintuja ja muita vesieläimiä pesintäaikaan! Kuvaa pesiä ja poikueita riittävän matkan päästä, vaikka kajakilla lähelle pääsisikin.
 
Järjestys: