Juoksumatto aktiiviseen juoksuun

Aktiivisen juoksijan juoksumatossa tulee olla tehokas moottori, riittävän pitkä ja leveä juoksuala sekä harjoittelutapaan sopivat harjoitusohjelmat ja ominaisuudet. Päivittäiseen noin tunnin harjoitteluun DC-moottori tarjoaa riittävästi voimaa ja kestävyyttä. Yhteisökäyttöön, useampien juoksijoiden kotitalouksiin tai maraton-harjoitteluun kannattaa valita AC-moottori, joka soveltuu paremmin pitkäkestoiseen tasaiseen vauhdin tuottamiseen. AC-moottori löytyy mm. FitNord Sprint 500 -juoksumatosta, joka soveltuu aktiiviseen juoksuun myös huoltovapautensa puolesta. 

Juoksualustan tuntuma ja iskunvaimennus määrittelee viimeisenä ominaisuutena sen, mikä malli kannattaa valita:
1) Pehmeä iskunvaimennus sopii hyvin juoksijalle, joka haluaa minimoida jalkoihin kohdistuvan askeleen aiheuttaman tärähdyksen. Pehmeämpi iskunvaimenns ja joustava, mutta kuitenkin vakaa alusta löytyy mm. FitNord Sprint 300 ja FitNord Sprint 500 -juoksumatoista.
2) Kovalla juoksualustalla tuntuma laitteeseen on usein parempi erityisesti kovaa juostessa, jolloin tasapaino säilyy helpommin ja ponnistuksen suuntaus on helpompaa. Asfaltilla juoksua muistuttava kova juoksualusta löytyy mm. Tunturin T-malliston juoksumatoista. Aktiiviselle juoksijalle suosittelemme Tunturi T60 ja Tunturi T80 -juoksumattoja.

Juoksumattoa valittaessa kannattaa myös huomioida, onko juoksumatto kokoontaitettava. Kotikäyttöön suunnitellut juoksumatot ovat lähes poikkeuksetta kokoontaitettavia tilan säästämiseksi. Yhteisö- ja kaupalliselle kuntosalille suunnitellut mallit eivät yleensä ole kokoontaitettavia laitteiden suuren koon ja painon vuoksi. Kiinteäalustainen juoksumatto on kokoontaitettavaa tukevampi, koska laitteen rungossa ei ole juoksemisen kannalta tarpeettomia rakenteita. Esimerkkejä laadukkaista kiinteärakenteisista juoksumatoista ovat mm. Fitnord 1000 ja Tunturi Platinum -juoksumatot.

Järjestys: