Juoksumatto aktiiviseen juoksuun

Aktiivisen juoksijan juoksumatossa tulee olla juoksijan koko huomioon ottaen tehokas moottori, riittävän pitkä (ja leveä) juoksuala sekä harjoittelutapaan sopivat harjoitusohjelmat ja ominaisuudet. Päivittäiseen lyhytkestoiseen 1-2 tunnin harjoitteluun DC-moottori tarjoaa riittävästi voimaa ja kestävyyttä.

Maraton-harjoitteluun kannattaa valita AC-moottori, joka soveltuu paremmin pitkäkestoiseen tasaiseen vauhdin tuottamiseen. AC-moottori löytyy mm. FitNord Sprint 500 -juoksumatosta, joka soveltuu aktiiviseen juoksuun myös huoltovapautensa puolesta. 

Juoksualustan tuntuma ja iskunvaimennus määrittelee viimeisenä ominaisuutena sen, mikä malli kannattaa valita:

1) Pehmeä iskunvaimennus sopii hyvin juoksijalle, joka haluaa minimoida jalkoihin kohdistuvan askeleen aiheuttaman tärähdyksen. Pehmeä iskunvaimennus löytyy mm. FitNord Sprint 300 ja FitNord Sprint 500 juoksumatoista.

2) Kovalla juoksualustalla tuntuma laitteeseen on parempi erityisesti kovaa juostessa, jolloin tasapaino säilyy helpommin ja ponnistuksen suuntaus on helpompaa. Kova juoksualusta löytyy mm. Tunturin T-malliston juoksumatoista. Aktiiviselle juoksijalle suosittelemme Tunturi T60 ja Tunturi T80 juoksumattoja.

Juoksumattoa valittaessa kannattaa myös huomioida, että onko juoksumatto kokoontaitettava. Kotikäyttöön suunnitellut juoksumatot ovat lähes poikkeuksetta kokoontaitettavia tilan säästämiseksi. Yhteisö- ja kaupalliselle kuntosalille suunnitellut mallit eivät yleensä ole kokoontaitettavia laitteiden suuren koon ja painon vuoksi. Kiinteäalustainen juoksumatto on kokoontaitettavaa tukevampi, koska laitteen rungossa ei ole juoksemisen kannalta tarpeettomia rakenteita. Esimerkkejä laadukkaista kiinteärakenteisista juoksumatoista ovat mm. Fitnord 1000 ja Tunturi Platinum -juoksumatot.

Järjestys: