Juoksumatto aktiiviseen juoksuun

Aktiivisen juoksijan juoksumatossa tulee olla juoksijan koko huomioon ottaen tehokas moottori, riittävän pitkä (ja leveä) juoksuala sekä harjoittelutapaan sopivat harjoitusohjelmat ja ominaisuudet. Päivittäiseen lyhytkestoiseen 1-2 tunnin harjoitteluun DC-moottori tarjoaa riittävästi voimaa ja kestävyyttä.

Maraton-harjoitteluun kannattaa valita AC-moottori, joka soveltuu paremmin pitkäkestoiseen tasaiseen vauhdin tuottamiseen.

Juoksualustan tuntuma ja iskunvaimennus määrittelee viimeisenä ominaisuutena sen, mikä malli kannattaa valita.

1) Pehmeä iskunvaimennus sopii hyvin juoksijalle, joka haluaa minimoida jalkoihin kohdistuvan askeleen aiheuttaman tärähdyksen. Pehmeä iskunvaimennus löytyy mm. Tunturin Pure Run 3.1 ja Titan ST690 juoksumatosta.

2) Kovalla juoksualustalla tuntuma laitteeseen on parempi erityisesti kovaa juostessa, jolloin tasapaino säilyy helpommin ja ponnistuksen suuntaus on helpompaa. Kova juoksualusta löytyy mm. Tunturin Go-malliston juoksumatoista.

3) Kolmantena vaihtoehtona ovat juoksualustat, joissa on alueet eri askelvaiheille. Alustan etuosassa on iskunvaimennus, joka vastaanottaa askeleen vähentäen jalkaan kohdistuvaa tärähdystä. Keskiosa tukee ja tasapainottaa askeleen kulkua matolla ja takaosa antaa tukea seuraavan ponnistukseen. Reebok Titanium ja Titan ST875 juoksumatoista löytyy juoksualusta, joissa on alueet eri askelvaiheille.

4) Viimeisenä ryhmänä ovat juoksumatot, jotka eivät ole kokoontaitettavia. Tällaisia juoksumattoja näkee yleensä kuntosaleilla, mutta markkinoilla on myös yksityiskäyttöön suunniteltuja aktiivisen kotikuntoilijan malleja kuten Tunturi Pure 4.1-10.1 sekä Titan ST95 juoksumatot.

Kiinteäalustainen juoksumatto on kokoontaitettavaa tukevampi, koska laitteen rungossa ei ole juoksemisen kannalta tarpeettomia rakenteita.

Katso alla juoksumatto suosituksiamme tämän hetken valikoimasta. Voit myös kysyä lisätietoja asiakaspalvelustamme chatissä, sähköpostilla tai puhelimitse.

Järjestys: