KUNTOKAUPPA JÄTTÄYTYY PRIDESTA — SUOSII NÖYRYYTTÄ JA MUSTAVALKOISTA

Monet yritykset ovat viime aikoina osallistuneet englanninkielistä termiä PRIDE (suom. ylpeys, ylvästely, ylpeydenaihe, ylimielisyys, kopeus, huippu, kiima) käyttävään vahvasti poliittiselta vaikuttavaan kampanjaan. Mekin Kuntokaupalla puntaroimme osallistumista, mutta päätimme toistaiseksi jättäytyä kampanjan ulkopuolelle.

Miksi? Lähinnä toimitusjohtajana mietin, voimmeko osoittaa vieläkin laajempaa suvaitsevaisuutta siten, että emme sitoudu vain jonkun tietyn järjestön tai poliittisen tahon agendaan. Monet yritykset jättävät vain osallistumatta, mutta miksemme yhtä lailla ajaisi näitä erinomaisia suvaitsevaisuuden ja toisten kunnioittamisen arvoja omalla sitoutumattomalla kampanjallamme. Voit lukea seuraavia perusteluita joko pilke silmäkulmassa tai pipo kireällä valintasi mukaan.

Tähän väliin on hyvä huomioida, että Pride-termillä emme missään nimessä viittaa seksuaalivähemmistöihin kuuluviin ihmisiin yksilöinä. Emme toivo leimaa homofobisuudesta, koska se ei sovi arvoihimme ja on kaukana siitä mitä haluamme sanoa.

No ensinnäkin kampanjan nimi. Emme usko, että ylpeys, ylimielisyys ja kopeus ovat oikeita tapoja rakentaa yhteiskuntaamme. Päinvastoin, me Kuntokaupalla haluamme tavoitella nöyryyttä ja koemme, että meillä ei ole varaa pitää itseämme ketään toista parempana. Kaipaamme kanssaihmisiä kunnioittavaa ilmapiiriä, jossa eri mielipiteitä ja näkemyksiä voidaan tuoda esiin rohkeasti, rakentavasti ja toiset huomioiden. Kyynärpäätaktiikkaa ja toisten alistamista tulisi välttää.

Sitten värit. Nehän selvästi kuvastavat rajoittuneisuutta, valikoivuutta ja ahdasmielisyyttä. Kuten kaikki tiedämme, valkoinen heijastaa sateenkaaren kaikkia värejä tasaisesti. Musta taas ei mitään. Kuitenkin kampanjan tunnusväreiksi on poimittu sateenkaaren skaalasta vain ns. perusvärit sekä muutama muu. Julkisessa viestinnässä liike puhuu suvaitsevaisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta, mutta värisymboliikassa on jätetty mielivaltaisesti monia tärkeitä värejä pois. Missä on esimerkiksi ruskea, harmaa tai sisustajien suosima beige?

Koska mustaan ja valkoiseen sisältyy kaikki — koko absoluuttinen väriskaala — pidämme mustavalkoista huomattavasti parempana värimaailmana puhumaan suvaitsevaisuuden, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puolesta. Samalla musta ja valkoinen muistuttavat parhaiten monista tärkeimmistä perusasioista ja arvoista. Esimerkiksi siitä, että on olemassa yö ja päivä, valo ja pimeys, valhe ja totuus.

Teot. Viime aikoina yhteiskunnallisessa keskustelussa on ollut aistittavissa mielipiteen, sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavaa tunnelmaa. Olemme huolestuneita, jos media ja yleinen ilmapiiri alkavat luopua näistä ihmisoikeuksista ja sivistyksen tukipilareista. Olisiko nykyisessä ilmapiirissä hankala kuvitella tilannetta, jossa Pride-retoriikkaa käyttäen esimerkiksi tunnetun yrityksen lempeästä käytöksestään tunnettu johtaja saisi potkut vakaumukseen perustuvan, syrjivän ajojahdin seurauksena? Entä olisiko kuviteltavissa, että tällaisen tapahtuessa media ja osa kansakuntamme älykköjä vain huutaisivat hurraa-huutoja aivan kuin aikanaan leijonien syödessä gladiaattoreita — kenenkään puuttumatta tilanteeseen?

Yrityksessämme haluamme irtisanoutua kaikesta syrjinnästä. Haluammekin kampanjoida nöyryyden, toisten kunnioituksen ja suvaitsevaisuuden puolesta omalla sitoutumattomalla kampanjallamme. Sen tunnukseksi valikoitui sateenkaaren sijaan seepra — tuo nöyrä afrikkalainen villieläin, joka herättää erityisesti kiekkofanien keskuudessa vihan sekä rakkauden tunteita. Pride-kampanjaan osallistumista voimme harkita jatkossa uudelleen, etenkin jos sen nimeä ja visuaalista ilmettä lähdetään viemään toivomaamme suuntaan.

Tätä kesää koskevan päätöksemme johdosta olemme lanseeranneet alennuskampanjan valikoimasta mustavalkoisia kuntoiluvälineitä (ALE vähintään 20%). Ne ovat käsityksemme mukaan jo valmiiksi hinnan ja laadun suhteeltaan erinomaisia tuotteita, joten tätä tilaisuutta ei kannata missään tapauksessa syrjäyttää! Mustassa ja valkoisessa värissä on hienoa myös, että ne sopivat erinomaisesti useimpaan sisustukseen.

Valoa ja rakkautta aivan jokaisen kesään — ja muistetaanhan pitää itsemme kunnossa!


Kyseessä on Kuntokaupan markkinointikampanja, joka ei ole poliittinen kannanotto. Tämä kirjoitus sisältää kaiken, mitä tällä erää haluamme asiasta sanoa.

Julkaistu kategoriassa Yleinen avainsanoilla , , , , , , , kirjoittanut .
Matias Kukkonen

Matias Kukkonen

Matias on Kuntokaupan yksi kolmesta perustajajäsenestä ja nykyisellään luotsaa Kuntokauppaa yrittäjänä ja toimitusjohtajana. Matiaksen oma urheilutausta pitää sisällään monenlaista harrastelua ja lyhyen jakson kilpaurheilua. Kilpaurheilu alkoi 23 vuotiaana, kun mies löysi tiensä pikajuoksuharjoituksiin syksyllä 2003 ja alitti ensimmäisenä kilpailukautenaan kesällä 2004 maagisen 11 sekunnin rajan ajalla 10,98. Tästä kehitys jatkui SM-tasolla siten, että kesä 2005 toi Kalevan Kisoissa M 100 m välieräpaikan. Kesällä 2006 Kalevan Kisat pidettiin Matiaksen silloisessa kotikaupungissa Jyväskylässä, jossa mies ylsi silloiseen tavoitteeseensa: miesten 100 m finaaliin. Seitsemäs sija Kalevan Kisoissa kolmantena kilpailukautena jäi lopulta viimeiseksi esiintymiseksi SM-kilpailuissa. Kesän 2006 viimeinen kilpailu Lahden Eliittikisoissa toi vielä uuden ennätyksen 10,71 hienoiseen (-0,8) vastatuuleen, mutta seuraavalla harjoituskaudella alkaneet loukkaantumiset päättivät lyhyen pikajuoksu-uran kolmeen kilpailukauteen. Nykyään Matias pitää huolta kunnostaan monenlaisten urheiluharrastusten parissa, jakaa näkemyksiään treenaamisesta ja kehittää Kuntokauppaa auttaakseen sinuakin eteenpäin kohti tavotteitasi.

34 vastausta artikkeliin ”KUNTOKAUPPA JÄTTÄYTYY PRIDESTA — SUOSII NÖYRYYTTÄ JA MUSTAVALKOISTA

  1. Outi Mäki

    Mahtavaa!! Tämä on suvaitsevaisin kannanotto, mitä olen lukenut moneen viikkoon. Itsenäistä, loogista ja analyyttistä ajattelua. Onpa hienoa, että löytyy vielä näin selkärankaisia firmoja, jotka pystyvät rehellisesti kertomaan periaatteistaan eivätkä seuraa sokkoina mitään massahysteriaa.

    Vastaa
  2. Anna

    Kiitos tästä raikkaasta tuulahduksesta kaiken Pride- hömpötyksen keskellä! <3 Mahtavaa että on vielä järkeviä, oikeasti suvaitsevia ja selkärankaisia ihmisiä ja kauppiaita! Kaikkea hyvää yrityksellenne, tämä kirjoitus meni jakoon omalle fb-seinälleni!

    Vastaa
  3. Hannu Heittola

    Kiitos! Todella hieno lukea välillä järkevää tekstiä kaiken tämän pridehullutuksen keskellä!

    Vastaa
  4. Hanna

    Ihana❤ sydäntä lämmittää että teillä rohkeutta ja pokkaa seistä oikeitten arvojen takana!

    Vastaa
  5. Susanna

    Onpa piristävää nähdä tällainen kampanja! Hyvällä maulla ja asenteella tehty. Nykyään tuutataan niin paljon oman agendan edistämistä ja muiden jyräämistä. Onpa mahtavaa huomata, että kaikki yritykset eivät mene massan mukana!

    Vastaa
  6. Karita Salonen

    Hei!

    Tämä blogi kirjoitus oli kyllä aivan vertaansa vailla! Niin yhdyn joka ajatukseen ja sanaan.
    Jaoin tämän linkin myös hyvinvointiyritykseni fb-sivuilla ja mielelläni suosittelen palvelujanne eteenpäin! Elämme hyvin haastavaa aikaa ja arvostan rohkeuttanne.

    Karita Salonen
    High Care Hyvinvointi

    Vastaa
  7. Joona Ojanen

    Et ehkä ole englanninkielen taitaja sillä termillä “pride” on englannin kielessä monia eri tarkoituksia (ei pelkästään: ylpeys, ylvästely, ylpeydenaihe, ylimielisyys, kopeus, huippu, kiima).

    Pride tässä asiayhteydessä ei tarkoita mitään mainitsemistasi asioita vaan toimii vastakohtana termille “for shame”. Toivottavasti tekemäsi virhe ei ollut tahallinen sanakikkailu vaan erehdys.

    Vastaa
  8. Tapio Jantunen

    Respectit teille! Todella hieno, älykäs ja rohkea ulostulo. Olen itsekin yksilönä ja yrittäjänä kovasti ja huolestuneena pohtinut näitä mielipiteen vapaus yms. arvomaailma-asioita kuluvan vuoden aikana. Itsekin haluan profiloitua yrittäjänä tuohon “seepra-arvomaailmaan”.
    Olette hyvä esimerkki!

    Vastaa
  9. Pirjo Hokkanen

    Aivan mahtavaa!!! Olette asian ytimessä, aidon tasa-arvon puolella! Ettekä nosta yhtä kansanryhmää ylitse muiden. Niin sen tulee ollakin. Kiitos!

    Vastaa
  10. Vexi

    Kiitos tästä! Made my day. 😊 Hyvin sanottu. Kumma että pitää nykyään erikseen selitellä ja perustella.

    Vastaa
  11. Kati Anttila

    Kerrankin yritys, jolla on selkärankaa olla menemättä valtavirran ja ihme-hypetykseen mukaan. Ihan mahtavaa ☺ Toivottavasti tulette saamaan suuren suosion ja menestyksen 🤗

    Vastaa
  12. Outi Nikkilä

    Hienoa, että vielä löytyy yrittäjä, joka ei syrji ketään vaan on aidosti tasa-arvoinen jokaista kohtaan. Arvostan👍

    Vastaa
  13. Ngl

    Kiitos. Huippu kannanotto. Tarvitaan lisää nöyryyttä ja kanssaihmisten kunnioitusta, ei mitään yhden ihmisryhmän erityisasemaan korottamista… ettei käy kohta niin, että ‘toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset’.

    Vastaa
  14. Martti Palomäki

    Nostan hattua mustavalkoisen ja nöyrän asenteenne vuoksi. Se on todellista suvaitsevuutta, ei ahdasmielistä yhden aatteen kannattamista.

    Vastaa
  15. Jorma Sepponen

    Hienoa, että olette poikkeuksellista rohkeutta käyttäen ja näyttäen meidän kaikkien kauppa! Pidämme yrityksenne mielessämme kun tarvitsemme tarjoamianne tuotteita. Toivottavasti vastaavaa suoraselkäisyyttä ja kaukokatseisuutta näemme tulevaisuudessa monilta muiltakin yrityksiltä.

    Vastaa
  16. t.m

    Hienoa! Upeeta! Mahtavaa!

    Kun firmat/tahot tuntuvat lähinnä kilpailevan, kuka ehtii töötätä kaarisadettaan ja kenen tuuttiin, olen miettinyt eikö kellään ole kanttia tehdä asioita hieman toisin, mutta teillä selvästi on.

    Kiitos & kumarrus.

    Vastaa
  17. Hannele Rouhiainen

    Hienoa!Kiitos tästä artikkelista.Juuri näin koen itsekin.Iso hali ja siunaus Kuntokaupalle!Menestystä ja hyvää kesää,terv.Hansu

    Vastaa
  18. E

    Vaikuttaa siltä, että sanan ‘ylpeys’ pointti on mennyt kokonaan ohi. Kyse ei ole ylimielisyydestä, paremmuudesta tai kopeudesta, vaan siitä, että kehtää ylpeästi olla sitä mitä on, huolimatta ympäröivistä vihamielisistä asenteista, jotka epäoikeudenmukaisesti saa marginalisoidut ihmisryhmät häpeämään itseään aivan turhaan. Kyse on ylpeydestä siitä, että uskaltaa uhmata epäoikeudenmukaisia normeja.

    Vastaa
  19. Tulde

    No kyllähän se nyt on poliittinen kannanotto ja suora viesti olla osallistumatta KAIKILLE suunnattuun “kampanjaan”, jonka arvojen olettaisi olevan tänä päivänä itsestäänselvyys. En ole kertaakaan kuullut kenenkään jättävän osallistumatta esim. roosa nauha -kampanjaan, koska se nyt vaan on väärän värinen. Prideen kannattaa perehtyä, se ei ole pelkkää homorummutusta ja kulkueestakin löytyy jopa oma heteroblokki, jos seksuaalivähemmistöt jännittää jotakuta liikaa. Tapahtuman tarkoitus on kuitenkin yhdenvertaisuus ja samat ihmisoikeudet kaikille.

    Minä ainakin olen ylpeä siitä mitä olen ja toivon tervettä itsekunnioitusta kaikilta muiltakin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mihin tahansa muuhun katsomatta. Minun maailmani ei ole mustavalkoinen.

    Vastaa
  20. Päivi Suovuo

    Silloin kun ei ole tyylikästä sanottavaa, olisi paras jättää sanomattta. Muistan, kun Neuvostoliiton joku Ligatshov otti virallisesti kantaa rock-musiikkiin…

    Vastaa
  21. Mai Allo

    Erinomainen teksti, Matias Kukkonen!

    Yritysten, tiede- ja taidelaitosten, median ja kansalaisten Pride-hehkutus on nykyisessä muodossaan enemmän hyvesignalointia ja trendin harjalla ratsastamista kuin aitoa suvaitsevaisuutta. Kukkosen näkemys ja kampanja eroavat positiivisella tavalla massasta. – Mai Allo, Helsinki

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *