Tunturi Endurance T80 -juoksumatto

Juoksumaton valinta, osa 1: Millainen on minulle sopivin juoksumatto?

Miten löytää juuri itselle sopivin juoksumatto, kun tarjontaa on paljon? Päivitetyssä Juoksumaton valinta -artikkelisarjassa autamme sinua löytämään juuri omiin tarpeisiisi sopivimman juoksumaton, joka ei tule seisomaan huoneen nurkassa vaatenaulakkona tai pölynkerääjänä, vaan on oikeasti aktiivisessa käytössä vuodesta toiseen. Ensimmäisessä osassa autamme kartoittamaan omaa käyttötarvetta ja kerromme, mitä merkitystä eri teknisillä ominaisuuksilla on.


Aivan ensimmäisenä on arvioitava omat käyttötarpeet ja käytettävissä oleva budjetti. On selvää, että mitä vaativampi käyttötarve on, sitä suuremmaksi ostobudjetti yleensä muodostuu. Emme kuitenkaan usko, että kallein mahdollinen juoksumatto olisi aina kaikkien tarpeisiin sopivin. Jos budjetti on tiukka, kannattaa miettiä mitkä ominaisuudet menevät etusijalle ja mistä voidaan tinkiä. Usein omien käyttötarpeiden huolellinen arviointi ja ominaisuuksien kartoittaminen mahdollistaa sen, että saat valittua juuri omiin tarpeisiisi ja kukkarollesi parhaiten sopivan juoksumaton.

Oman käyttötarpeen arviointi

Ennen juoksumaton hankintaa kannattaa arvioida ainakin seuraavia käyttäjäkohtaisia tarpeita:

– Kuinka säännöllisesti käytän juoksumattoa?
– Onko käyttöni juoksua, kävelyä, hölkkää vai kaikkia näitä?
– Kuinka suuren maksiminopeuden tarvitsen?
– Millaisia harjoitusohjelmia ja mittaustoimintoja tarvitsen?
– Paljonko painan? (laitteen maksimikäyttäjäpaino)
– Käyttääkö samaa mattoa useampi henkilö, esim. perheenjäsen?
– Mihin haluan laitteen sijoittaa? (laitteen mitat / kokoontaitettavuus)

Speksit haltuun – Mitä merkitystä eri ominaisuuksilla on?

Juoksumaton valinnassa tärkeimpiä ovat yleensä tekniset ominaisuudet. Näiden suhteen on hyvä miettiä, mikä on itselle tarpeen ja hyödyllistä, sillä kaikki ominaisuudet eivät tietenkään ole kaikille oleellisia. Käymme seuraavaksi läpi juoksumaton ominaisuuksia, ja mitä merkitystä niillä on maton valinnan kannalta.

Moottori:

Moottori on juoksumaton sydän ja maton sekä laakeroinnin ohella eniten käytössä kuormittuva komponentti. Juoksumatosta löytyy joko kotikuntoiluun sopiva DC-moottori tai vaativaan kotikäyttöön ja ammattikäyttöön soveltuva AC-moottori. Moottorikoot vaihtelevat yleensä jatkuvalta teholtaan 1-3 hevosvoiman välillä, kun taas hetkellisen tehon maksimit ovat 3-6 hevosvoiman luokkaa. Vertailua eri toimittajien kesken hankaloittaa joidenkin valmistajien harhaanjohtava moottoritehojen ilmoitustapa. Luotettava tapa on ilmoittaa teho jatkuvana tehona ja erottaa tästä hetkellinen piikkiteho. Jatkuvan tehon, ns. S2, 30 min -standardin ja hetkellisen tehon lukemissa on huomattavat erot toisiinsa nähden, eivätkä kaikki valmistajat/myyjät esimerkiksi ilmoita todellista jatkuvan tehon lukemaan lainkaan — ainakaan kovin luotettavasti. Ostohetkellä olisikin syytä selvittää mahdollisimman luotettavasti, mikä kyseisen laitteen jatkuva teho oikeasti on ja toki myös hetkellinen maksimiteho.

Juoksumattojen moottorit vertailussa

Vetomoottorin fyysinen koko on usein suoraan verrannollinen moottorin tehoon.

Pitkäkestoiseen kävelyyn ja korkeisiin juoksunopeuksiin parhaita ovat suuritehoiset moottorityypit. Erityisesti kävelyn suhteen on huomioitava, että kävelyn aiheuttama jatkuva kitka maton ja alustan välissä rasittaa vetomoottoria keskinopeuksista juoksua enemmän, ja siten kävely vaatii moottorilta enemmän tehoa.

Alusta ja matto:

Matto liukuu juoksumatossa alustalla, jonka materiaali vaihtelee yleisesti laminoidun puun ja useiden muoviyhdisteiden välillä. Alustamateriaalin kimmoisuus yhdessä alustan iskunvaimennuksen kanssa on selkeässä yhteydessä juoksutuntumaan. Kova alusta vastaa tuntumaltaan ulkona asfaltilla juoksemista, joten nivelvaivaisen kannattaa suosia pehmeämpiä juoksualustoja. Alustan iskunvaimennus vaikuttaa myös juoksuaskelluksen vakauteen vaimennustekniikasta riippuen. Huonosti suunnitelluissa ja edullisesti toteutetuissa juoksumatoissa vaimentimet voivat sallia alustan sivuttaisliikkeen tehden juoksutuntumasta epävakaan. Laadukkaammissa juoksumatoissa alustan vaimennus toimii pysty- ja pitkittäissuunnassa pitäen tuntuman vakaana ja vieden askellusta paremmin eteenpäin.

Sekä alusta että matto ovat kuluvia osia, joiden vaihto tulee vastaan käyttömäärästä riippuen ennemmin tai myöhemmin. Useimmiten alusta vaihdetaan maton vaihtotyön yhteydessä. Maton vaihtoväli taas riippuu mattomateriaalin paksuudesta: edullisimmissa juoksumatoissa on usein alle 1 mm paksuinen matto, kun taas hintavammissa juoksumatoissa maton paksuus on usein yli 3 mm.

Juoksupinta-ala:

Alustan ja maton koko määrittävät juoksupinta-alan. Juoksupinta-alaltaan suurikokoinen matto on tarpeen yleensä etenkin silloin, kun harjoitellaan hyvin säännöllisesti ja kovilla juoksunopeuksilla. Pienimmissä juoksumatoissa juoksupinta-ala on noin 45 cm x 135 cm luokkaa, kun taas suurimmissa matoissa alaa saattaa olla jopa 55 cm x 155 cm. Aloittelijalle voi riittää juoksupinta-alaltaan pienehkökin malli, joskin juoksijan koolla ja juoksutekniikan vakaudella on myös oma merkityksensä.

Nopeus ja kaltevuuskulma:

Valmistajasta ja mallista riippuen nopeuden säätöalue on yleisesti välillä 0,5-22 km/h. Edullisissa matoissa maksiminopeus jää usein alle 20 km/h, joskus paljonkin alle sen. Valinnassa kannattaa huomioida omat mieltymykset juoksunopeuden suhteen. Järkevintä on hankkia juoksumatto, joka ei haluamassasi käytössä joudu toimimaan aina suorituskykynsä äärirajoilla. Tarvitsemaasi maksiminopeutta arvioitaessa voit käyttää apunasi seuraavia suuntaviivoja ulkoliikunnan nopeuksista: ripeä kuntokävely 6 km/h, hölkkä 9 km/h, juoksu 12-15 km/h.

Useimmissa juoksumatoissa on mahdollista säätää myös kaltevuuskulmaa. Tämä mahdollistaa mäkinousun harjoittelun ja on oleellinen ominaisuus juoksumaton valmiiden harjoitusohjelmien toteuttamisessa. Halvimmissa kaltevuuskulmasäädettävissä malleissa maksiminousu on usein alle 10%, kalliimmissa jopa 15%. Toki poikkeuksiakin löytyy, ja esim. FitNord Sprint 200 -juoksumatossa on edullisesta hintaluokasta huolimatta korkea 15% nousukulma.

Hallintapaneeli:

Näytön ja hallintapaneelin osalta on hyvä kiinnittää huomiota erityisesti selkeyteen ja painikkeiden vähäiseen määrään. Useimmille käyttäjille yksinkertainen hallintapaneeli luo oikeutetun mielikuvan laitteen helppokäyttöisyydestä. Näytön tekniikka vaihtelee hintaluokan mukaan halvimpien mallien pienistä yksivärinäytöstä aina tasokkaampien mallien +10” TFT-LCD-värinäyttöihin.

sprint-200-naytto-1

Harjoitusohjelmat ja sovellukset:

Valmiiden harjoitusohjelmien määrä vaihtelee laitteen hintatason mukaan muutamasta valmisohjelmasta aina kymmeniin ohjelmiin ja mahdollisuuteen tallentaa omia harjoitusohjelmia. Arvokkaammissa malleista harjoitusohjelmia voi myös tallentaa kunkin käyttäjän henkilökohtaisen käyttäjäprofiilin alle, mikä on hyvä ominaisuus esimerkiksi perhekäytössä.

Joissain uusimmissa juoksumatoissa on mahdollisuus käyttää myös tabletin kautta erilaisia sovelluksia, kuten karttaohjelmia. Edullisimmissa malleissa karttaohjelmat eivät kuitenkaan aina ole täysin yhteensopivia juoksumaton ohjelmiston kanssa, mikä kannattaa huomioida, jos kokee karttaohjelmien käyttömahdollisuuden tärkeäksi.

Sykemittaus ja sykeohjaus:

Useimpien juoksumattojen käsikahvoissa on vakiona mahdollisuus sykemittaukseen, mikä yksinään ei ole kovinkaan käytännöllinen tai luotettava tapa mitata sykettä. Monesti juoksumattoihin on mahdollista kytkeä lisävarusteena myytävä sykevyö. Sykevyö onkin paras tapa seurata oman kunnon kehittymistä! Saatavilla on analogisia ja digitaalisia sykevöitä, joista digitaalisella mallilla on mahdollista saada hyvinkin tarkkaa tietoa oman kehon toiminnasta harjoittelun aikana. Sykeohjaustoiminnolla varustettu juoksumatto pitää huolen sykkeestäsi ja joko keventää vastusta tai koventaa sitä pitääkseen sykkeesi tasaisena.

Tilantarve, säilytettävyys ja liikuteltavuus:

Juoksumaton valinnassa on hyvä kiinnittää huomiota myös laitteen kokoon. Suuressa esittelytilasta valittu jättimäinen juoksumatto saattaa muodostua pienen yksiön painajaiseksi. Säilytettävyyttä helpottamaan on useisiin juoksumattoihin rakennettu nostomekanismi, jolla laitteen vaakatasossa oleva juoksuosa voidaan nostaa ja lukita pystyasentoon. Tämä vähentää laitteen vaatimaa säilytystilaa oleellisesti. Useimmista juoksumatoista löytyvät myös asiamukaiset siirtopyörät laitteen siirtämistä varten.

Huolto ja takuu:

Suurin osa juoksumatoista vaatii säännöllistä huoltovoitelua, mutta tarjolla on myös kestovahattuja malleja. Juoksumaton voitelun tarve riippuu sen käytöstä ja käyttöympäristöstä, mutta tavallisessa kotikäytössä voitelu tulee tarkistaa kuitenkin vähintään kerran kuukaudessa. Kestovahattu juoksumatto onkin oivallinen valinta aktiivijuoksijalle, joka ei halua kuluttaa aikaansa maton voiteluun. Kestovahattu matto vaikuttaa toki jonkin verran juoksumaton hintaan — edullisimmillaan kestovahattu matto löytyy FitNord Sprint 500 -juoksumatosta.

Juoksumattoa on myös puhdistettava säännöllisin väliajoin, sillä juoksumatto kerää ajan myötä pölyä, joka voi aiheuttaa ongelmia laitteen toiminnassa. Juoksumaton puhdistuksesta ja voitelusta voit lukea lisää täältä.

Juoksumattojen takuuajat vaihtelevat yleisesti 1-2 vuoden välillä. Oleellista käytännön kannalta on tietenkin myös takuuhuollon saatavuus vikatilanteen yllättäessä: Kuljettaako asiakas laitteen itse huollettavaksi vai tulevatko huoltopalvelut kotiisi? Kuntokaupalla olemme päätyneet edustamaan sellaisia tuotemerkkejä, joiden laatuun ja huoltopalveluihin voimme luottaa. Meille on tärkeää, että asiakkaamme voivat olla tyytyväisiä hankintaansa myös huoltotarpeen ilmaantuessa.


Tässä hieman apua oman käyttötarpeen ja juoksumaton ominaisuuksien arviointiin. Jos jokin asia juoksumaton hankinnassa askarruttaa, kannattaa kääntyä asiakaspalvelumme puoleen. Juoksumaton valinta -artikkelisarjassa tulemme seuraavaksi käymään läpi eri käyttötarkoituksiin (hölkkä, juoksu, kävely) soveltuvia mattoja. Pysykää siis kuulolla!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *