Opettaja vetää leukoja kaikkialla

Kuntoilua koulumaailmassa: Opettajan leuanvetohaaste, osa 2

Kuntoilua koulumaailmassa -artikkelisarjamme jatkaa opettajan leuanvetohaasteen seuraamista. Muistatteko vielä Maritan, jolle heitettiin haaste vetää vappuna 30 leukaa? Marita on 45-vuotias opettaja, joka aloitti leuanvedon täysin nollasta muutama vuosi sitten. Tämän jälkeen Maritan kehitys on ollut huimaa, vaikka vastoinkäymisiltäkään ei ole vältytty. Katsotaan, miten Maritan käy leuanvetohaasteen kanssa!


Kannustuksen voimalla

Harjoittelu ei ole ollut aina helppoa, edes Maritan kaltaiselle supernaiselle: Leuanvetotanko ei ole aina ollut paras kaveri ja jo pelkän treeniohjelman näkeminen on saanut hikikarpalot otsalle. Marita ei ole kuitenkaan antanut periksi ja sisukas nainen on kerännyt ympärilleen kannustusjoukkoja, joiden tuella luovuttaminen ei tulisi kuuloonkaan kipeistä lihaksista ja akuutista pyörtymisvaarasta huolimatta.

Kaikkia mahdollisia apuvälineitä on kokeiltu hanskoista vetoremmeihin ja lopulta päädytty rakkolaastareihin. Kuitenkin positiivinen asenne ja ympärillä olevat ihmiset ovat antaneet voimia treenata kohti tavoitetta.

Lystiä on riittänyt, varsinkin kun on saanut koko kanslian ja osan kollegoista mukaan leuanvetotalkoisiin. Oppilaat ovat olleet innolla kannustamassa ja osa roikkumassa tangollakin. Palkintoja on jaettu jo pienemmillekin leuanvetäjille. Selfien ottaminen ja leuanveto yksikätisenä oli hiukan haastavaa, mutta siinäkin lopulta kannustusjoukot tulivat avuksi”, Marita kiittelee taustajoukkojaan.

Marita valmistautuu ennätysyritykseensä.

Marita valmistautuu ennätysyritykseensä.

Treeniä, ruokaa ja lepoa

Leuanvedon lisäksi Marita treenaa muutenkin aktiivisesti: Hän harrastaa uintia 1 – 2 kertaa viikossa ja kahvakuulaa kerran viikossa, minkä lisäksi hän käy kävelyllä ja tekee pitkän juoksulenkin 1 – 2 kertaa viikossa. Marita harrastaa myös hyötyliikuntaa pyöräilemällä päivittäin töihin. Hatunnosto Maritalle, harva neljän lapsen äiti pystyy vastaaviin treenimääriin! Tässä on hyvä esimerkki siitä, että jos motivaatio on kohdallaan, onnistuu moni asia kiireisessäkin arjessa.

Projektin myötä Marita on ymmärtänyt myös unen ja ravinnon merkityksen. Maritalla oli aiemmin sama kompastuskivi kuin todella monilla naisilla: hän liikkui paljon ja söi aivan liian vähän. Nyt Marita on alkanut syödä enemmän, jotta keho saa riittävästi polttoainetta treeneihin.

Olen joutunut lisäämään syömistä: rahkaa, öljyä kahviin(!), banaania ja maustamatonta jogurttia, koska muuten herään yöllä hirvittävään nälkään”, Marita kertoo.

Ei siis pelkkä kova treeni, vaan myös hyvät yöunet sekä määrältään ja laadultaan sopiva ruokavalio auttavat lihaksiakin vahvistumaan. Tämä tekee luonnollisesti myös leukojen vetämisestä helpompaa.

Ennätysyritys – meneekö 30 leukaa?

Säännöllisen treenin ja hyvän ruokavalion ansiosta leuanveto onkin muuttunut päivä päivältä kevyemmäksi, vaikka harjoituksissa tullut olkapäävamma on vaivannut ja hidastanut Maritan kehitystä. Olkapääkipu on ajoittain häirinnyt jopa yöunia, mutta sitkeä nainen ei ole antanut periksi.

Kaikista epäuskon hetkistä ja rankoista päivistä huolimatta olen edelleen innoissani haasteestani. En tekisi tätä, ellei minua olisi yllytetty ja kannustettu. Samaan olen syyllistynyt itsekin.” Marita summaa tuntemuksiaan.

Toukokuussa päästiin viimein asiaan, eli Maritan kauden päätavoitteen ja 30 leuan ennätysyrityksen kimppuun. Kannustusjoukkoina toimivat niin oppilaat kuin opettajakollegatkin. Miten Maritan käy, katso video!

Tiukille meni ja yksi leuka jäi uupumaan kunnianhimoisesta 30 leuan tavoitteesta. Kuitenkin jo saavutettu 29 leuan tulos on epävirallinen suomenennätys yli 45-vuotiaiden ja 60+ -kiloisten naisten sarjassa. Onnittelut siis tuoreelle ennätysnaiselle!

Marita vihjaa, että treenit jatkuvat ja hän pyrkii vetämään 30 leukaa vielä toukokuun aikana. Myös uusia haasteita on tiedossa mm. juoksun parissa ja syksyn suunnitelmissa siintääkin jo useampi maraton.

Kuntoblogi jatkaa koulumaailman kuntoiluhaasteiden seuraamista. Mitä seuraavaksi onkaan luvassa? Pysy kuulolla! 

kettler-kuntopyr-giro-c1_orig

Testissä helppokäyttöinen Kettler Giro C1 -kuntopyörä

Kuntopyörä on useimmille se kaikista tutuin kotikuntoilulaite, jonka avulla on helppo aloittaa kuntoiluharrastus tai ylläpitää aerobista kuntoa heikoista ulkoilukeleistä huolimatta. Tällä kertaa Kuntoblogissa tutustutaan Kettlerin edullisemman hintaluokan Giro C1 -pyörään. Katsotaan, millaisesta laitteesta on kyse ja olisiko tässä sopiva kuntopyörä sinun olohuoneeseesi! Kettler Giro C1 on helppokäyttöinen, selkeällä näytöllä varustettu kuntopyörä. Kyseessä on tyylikäs ja… Lue koko artikkeli

Testissä Tunturi GO Run 20 -juoksumatto.

Testissä Tunturi GO Run 20 -juoksumatto

Mietitkö juoksumaton hankintaa? Juoksumatoissa valikoimaa on paljon ja monia mietityttää, mikä on juuri omiin tarpeisiin sopivin malli. Otimme Kuntoblogissa tarkasteluun yhden suosituimmista malleistamme – Tunturi GO Run 20 -juoksumaton. Tunturi GO Run 20 on helppokäyttöinen ja edullinen kokoontaitettava juoksumatto. GO Run 20 on ihanteellinen juoksumatto etenkin hölkkään ja kevyempään juoksuun. Matto sopii erinomaisesti tavalliselle kotikuntoilijalle… Lue koko artikkeli

Crosstrainer-vertailussa Gymstick FTR90 ja Kettler Skylon 1.1.

Crosstrainer-vertailu: Gymstick FTR 90 ja Kettler Skylon 1.1

Oletko suunnitellut crosstrainerin hankintaa? Otimme Kuntoblogissa vertailuun kaksi hyvää ja suosittua etuvetoista crossaria. Katsotaanpa, millaisista laitteista on kyse! Gymstick FTR 90 on vakaa etuvetoinen crosstrainer, jonka sujuva askellus tekee siitä miellyttävän käyttää. Gymstickin yksi ehdoton vahvuus on lyhyt kokonaispituus (n. 160 cm), joten laite mahtuu mukavasti myös pieniin tiloihin. Tämä seikka kiinnostaa yleensä kotikuntoilijoita, kun… Lue koko artikkeli

Opettajan leuanvetohaaste

Kuntoilua koulumaailmassa: Opettajan leuanvetohaaste, osa 1

Kuntokaupalle tarjoutui mahdollisuus mielenkiintoiseen yhteistyöhön Jyväskylän kristillisen koulun kanssa. Tässä artikkelisarjassa pääsemme seuraamaan keski-ikäisen opettajanaisen leuanvetohaasteen etenemistä tangossa roikkumisesta 30 leuanvetoon asti. Keski-ikäinen nainen vetää leukoja – no way! Mistä lähdettiin liikkeelle? Tammikuussa 2013 Jyväskylän kristillisen koulun opettajanhuoneeseen hankittiin leuanvetotanko. Silloinen rehtori Jukka Sinnemäki lupasi palkinnon viidestä leuasta. Moni nainen pitää leuanvetoa liian rankkana hommana,… Lue koko artikkeli

Tunturi T50 testi

Tunturi T50 testi: Ensikosketus uuteen juoksumatto-mallistoon

Pääsimme testaamaan ISPO 2017 -messuilla Saksan Münchenissä uutta Tunturi T50-mallistoa, josta lupasimme kertoa mietteitämme. Uuden juoksumattomalliston T50 on hyvin samantyyppinen juoksumatto kuin vanhan malliston GO Run 50. Uudesta mallistosta löytyy kuitenkin muutamia merkittäviä heikennyksiä aiempiin malleihin verrattuna. Juoksutuntumaltaan uusi T50 on keskitasoa, ei selkeästi pehmeä eikä myöskään kova. Kevyellä juoksijalla alusta toimii hyvin, mutta painavammalle… Lue koko artikkeli

kehonpainoharjoittelu_artikkelikuva_osa2

Kehonpainoharjoittelu, osa 2

Kehonpainoharjoittelu on oman kehon vastuksella tehtävää fyysistä harjoittelua, jolla kehitetään monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja erilaisia taitoja. Kehonpainoharjoittelussa ei välttämättä tarvita mitään välineitä, mutta leuanvetotanko ja renkaat ovat suureksi avuksi tietyissä liikkeissä. KP-harjoittelu sopii niin aloittelijoillekin kuin kokeneemmille treenaajille, koska jokaisesta liikkeestä voi kehittää helpomman ja vaikeamman version. Luovuutensa takia kehonpainoharjoittelu on hauskaa ja… Lue koko artikkeli

kehonpainoharjoittelu_artikkelikuva_osa1

Kehonpainoharjoittelu, osa 1

Kehonpainoharjoittelu on oman kehon vastuksella tehtävää fyysistä harjoittelua, jolla kehitetään monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja erilaisia taitoja. Kehonpainoharjoittelussa ei välttämättä tarvita mitään välineitä, mutta leuanvetotanko ja renkaat ovat suureksi avuksi tietyissä liikkeissä. KP-harjoittelu sopii niin aloittelijoillekin kuin kokeneemmille treenaajille, koska jokaisesta liikkeestä voi kehittää helpomman ja vaikeamman version. Luovuutensa takia kehonpainoharjoittelu on hauskaa ja… Lue koko artikkeli

img_2506

Kuntosalisuunnittelussa hyödynnettiin Kuntokaupan osaamista Malm Areenalla

Malm Areena on Kangasalla syyskuussa 2016 avattu liikuntakeskus, josta löytyy harjoittelutilaa lentopallolle, salibandylle, futsalille ja varusteluun kuuluu juoksusuoran lisäksi monipuolinen kuntosali. Vuoden 2016 huhtikuusta syyskuuhun kestänyt projekti oli ripeä muodonmuutos hallille, jossa aiemmin toimi lehtipaino. Areenan kuntosalin toiminnallisuuksien suunnitteluun kaivattiin heti alkumetreiltä asiantuntijan apua. Malm Areena -projektin isä, Jorma Malm kertoo, että he halusivat ulkoistaa… Lue koko artikkeli

artikkelikuva_jouluvinkit2016

Täydelliset joululahjavinkit kuusen alle

Etsitkö puolisollesi, ystävällesi tai vaikkapa sukulaisellesi täydellistä joululahjaa? Kokosimme yhteen parhaat joululahjavinkit sekä kuntoilua aloittavalle sekä edistyneelle treenaajalle. Näiden lahjavinkkien ansiosta saat kuntoilusta innostuneen hymyn korviin paremmalla menestyksellä kuin villasukilla tai tuoksukynttilöillä. Kun jouluruokien ähkystä on selvitty, kuusen alla odottavat kuntoa nostattavat välineet ja laitteet ovat mieluinen tapa startata uusi parempi vuosi.