Opettajan leuanvetohaaste

Kuntoilua koulumaailmassa: Opettajan leuanvetohaaste, osa 1

Kuntokaupalle tarjoutui mahdollisuus mielenkiintoiseen yhteistyöhön Jyväskylän kristillisen koulun kanssa. Tässä artikkelisarjassa pääsemme seuraamaan keski-ikäisen opettajanaisen leuanvetohaasteen etenemistä tangossa roikkumisesta 30 leuanvetoon asti.


Keski-ikäinen nainen vetää leukoja – no way!
Mistä lähdettiin liikkeelle?

Tammikuussa 2013 Jyväskylän kristillisen koulun opettajanhuoneeseen hankittiin leuanvetotanko. Silloinen rehtori Jukka Sinnemäki lupasi palkinnon viidestä leuasta. Moni nainen pitää leuanvetoa liian rankkana hommana, mutta nelikymppinen opettaja Marita Harju päätti tarttua haasteeseen!

Kaksi ensimmäistä viikkoa roikuin tangossa välituntisin, enkä pystynyt vetämään yhtään leukaa. Aamuisin yritin ehtiä tankoon ennen muiden saapumista ja iltapäivisin jäin vielä roikkumaan. Usein roikuin rukkaset kädessä, koska kämmenet olivat niin hellinä”, Marita kertoo.

Sitten alkoi tapahtua! Kolmen kuukauden harjoittelun jälkeen tämä neljän lapsen äiti veti jo viisi leukaa. Tästä hän sai palkkioksi kuusi pientä pääsiäismunaa. Seuraavaksi panokset kovenivat: rehtori Jukka lupasi tarjota koko henkilökunnalle kakkukahvit, jos Marita saisi vedettyä 10 leukaa. Ja Maritahan teki työtä käskettyä! Vielä ennen kesäloman alkua koko henkilökunta sai himoitsemansa kakkukahvit.

Kesäkuun alussa tämä voimanainen onnistui vetämään jo 14 leukaa. Kesällä Marita harjoitteli satunnaisesti ja syksyllä koulun alettua hän veti 17 leukaa. Huikea saavutus reilussa puolessa vuodessa!

Äitiyslomaa ja vastoinkäymisiä

Sitten kehitys pysähtyikin pitkäksi aikaa. Marita alkoi odottaa lasta ja synnytti kuopuksensa heinäkuussa 2014. Äitiysloman vuoksi leuanvetoharrastukseen tuli noin kahden vuoden tauko.

Huhtikuun 2016 lopussa Marita palasi äitiyslomalta töihin ja Jukka Sinnemäki heitti Maritalle haasteen vetää 10 leukaa toukokuun loppuun mennessä. Alkajaisiksi Marita sai vedettyä kaksi leukaa. Tämän jälkeen Marita alkoi noudattaa harjoitusohjelmaa, jonka avulla hän alkoi treenata kolmesti viikossa. Tunnollisesta harjoittelusta oli hyötyä, ja toukokuun lopussa Marita veti jo 21 leukaa. Vastoinkäymisiltä ei kuitenkaan vältytty ja Marita joutui kesällä leikkaukseen, josta seurasi yhdeksän viikon tauko kaikkeen urheiluun.

Vaikeuksien jälkeen uudet tavoitteet

Marraskuussa 2016 koululle saatiin uusi leuanvetotanko ja Marita alkoi jälleen harjoitella. Sisukas nainen päätti, että jouluun mennessä pitää saada vedettyä 25 leukaa. Hän treenasi jälleen kolmesti viikossa ja noudatti harjoitusohjelmaa. ”Joululomaa ennen sain vedettyä jo 25 leukaa, tosin hyvin kyseenalaisesti”, Marita kertoo.

Maritan seuraava tavoite on asetettu huhti-toukokuun vaihteeseen: tavoitteena on vetää vappuna 30 leukaa. Jäämme innolla odottamaan, saavuttaako tämä teräsnainen kunnianhimoisen tavoitteensa!

Marita vetää leukoja puussa Gambian matkallaan.

Marita vetää leukoja puussa Gambian matkallaan.


Tässä Maritan treeniohjelma:

Kaikkia treenejä ennen lämmitellään tangolla ja apuliikkein.

vk 10 ja 11

treeni 1
negatiivisia toistoja, 8 toistoa, 4 sarjaa (1 min palautus)

treeni 2
negatiivisia toistoja, 6 toistoa, 5 sarjaa (1 min palautus)

treeni 3
10 toistoa, 4 sarjaa (2 min palautus)

vk 12 ja 13

2 x viikossa lisäpainona voimakuminauha, toistoja 2-3, sarjoja 5 (3 min palautus)
1 x viikossa 10 leuan sarjoja 4 kpl, ilman lisäpainoa, nopea tempo (2 min palautus)
1 x viikossa 7 leuan sarjoja 5 kpl, ilman lisäpainoa, rauhallinen tempo

vk 14 ja 15 (Pyramidiharjoitukset)

treeni 1
3 sarjaa, toistot 10, 15, 20, 15, 10

treeni 2
3 sarjaa, toistot 20, 16, 14

treeni 3
2 sarjaa, toistot 10, 22, 8, 23, 10, 10

Toistojen jälkeen palautus 1,5 min ja sarjapalautus 5 min.


 
Leuanveto vaatii monipuolista harjoittelua eikä myöskään keskivartalon lihaksia sovi unohtaa. Oheistreeninä Marita on treenannut mm. vatsalihaksia, apunaan FitWoodin voimapyörä.

Me Kuntokaupalla seuraamme mielenkiinnolla, onnistuuko Marita tavoitteessaan.
Vetääkö hän vappuna 30 leukaa? Haastamme myös Sinut seuraamaan tämän neljän lapsen äidin esimerkkiä ja vetämään leukoja!

Tunturi T50 testi

Tunturi T50 testi: Ensikosketus uuteen juoksumatto-mallistoon

Pääsimme testaamaan ISPO 2017 -messuilla Saksan Münchenissä uutta Tunturi T50-mallistoa, josta lupasimme kertoa mietteitämme. Uuden juoksumattomalliston T50 on hyvin samantyyppinen juoksumatto kuin vanhan malliston GO Run 50. Uudesta mallistosta löytyy kuitenkin muutamia merkittäviä heikennyksiä aiempiin malleihin verrattuna. Juoksutuntumaltaan uusi T50 on keskitasoa, ei selkeästi pehmeä eikä myöskään kova. Kevyellä juoksijalla alusta toimii hyvin, mutta painavammalle… Lue koko artikkeli

kehonpainoharjoittelu_artikkelikuva_osa2

Kehonpainoharjoittelu, osa 2

Kehonpainoharjoittelu on oman kehon vastuksella tehtävää fyysistä harjoittelua, jolla kehitetään monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja erilaisia taitoja. Kehonpainoharjoittelussa ei välttämättä tarvita mitään välineitä, mutta leuanvetotanko ja renkaat ovat suureksi avuksi tietyissä liikkeissä. KP-harjoittelu sopii niin aloittelijoillekin kuin kokeneemmille treenaajille, koska jokaisesta liikkeestä voi kehittää helpomman ja vaikeamman version. Luovuutensa takia kehonpainoharjoittelu on hauskaa ja… Lue koko artikkeli

kehonpainoharjoittelu_artikkelikuva_osa1

Kehonpainoharjoittelu, osa 1

Kehonpainoharjoittelu on oman kehon vastuksella tehtävää fyysistä harjoittelua, jolla kehitetään monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja erilaisia taitoja. Kehonpainoharjoittelussa ei välttämättä tarvita mitään välineitä, mutta leuanvetotanko ja renkaat ovat suureksi avuksi tietyissä liikkeissä. KP-harjoittelu sopii niin aloittelijoillekin kuin kokeneemmille treenaajille, koska jokaisesta liikkeestä voi kehittää helpomman ja vaikeamman version. Luovuutensa takia kehonpainoharjoittelu on hauskaa ja… Lue koko artikkeli

img_2506

Kuntosalisuunnittelussa hyödynnettiin Kuntokaupan osaamista Malm Areenalla

Malm Areena on Kangasalla syyskuussa 2016 avattu liikuntakeskus, josta löytyy harjoittelutilaa lentopallolle, salibandylle, futsalille ja varusteluun kuuluu juoksusuoran lisäksi monipuolinen kuntosali. Vuoden 2016 huhtikuusta syyskuuhun kestänyt projekti oli ripeä muodonmuutos hallille, jossa aiemmin toimi lehtipaino. Areenan kuntosalin toiminnallisuuksien suunnitteluun kaivattiin heti alkumetreiltä asiantuntijan apua. Malm Areena -projektin isä, Jorma Malm kertoo, että he halusivat ulkoistaa… Lue koko artikkeli

artikkelikuva_jouluvinkit2016

Täydelliset joululahjavinkit kuusen alle

Etsitkö puolisollesi, ystävällesi tai vaikkapa sukulaisellesi täydellistä joululahjaa? Kokosimme yhteen parhaat joululahjavinkit sekä kuntoilua aloittavalle sekä edistyneelle treenaajalle. Näiden lahjavinkkien ansiosta saat kuntoilusta innostuneen hymyn korviin paremmalla menestyksellä kuin villasukilla tai tuoksukynttilöillä. Kun jouluruokien ähkystä on selvitty, kuusen alla odottavat kuntoa nostattavat välineet ja laitteet ovat mieluinen tapa startata uusi parempi vuosi.

eristavat_voimaliikkeet_artikkelikuva_1

Eristävät voimaliikkeet: olkapäät, vatsa-, rinta-, pohje- ja ojentajalihakset

Kuntosalilla liikutellaan usein suuria painomääriä ja tehdään samaa toistuvaa liikettä useita kertoja peräkkäin. Loukkaantumisten välttämiseksi kuntosaliharjoittelussa on ensiarvoisen tärkeää osata oikeat suoritustekniikat. Tässä käydään läpi yleisimpiä liikkeitä ja ohjeita niiden oikeaan ja turvalliseen suorittamiseen. PYSTYPUNNERRUS (olkapäälihakset) Ota tangosta hieman hartioita leveämpi ote ja nosta tanko rinnalle. Lähde työntämään tankoa ylös nenää hipoen. Pidä selkä tiukkana koko… Lue koko artikkeli

eristavat_voimaliikkeet_artikkelikuva_2

Eristävät voimaliikkeet: selkä-, hauis-, reisi- ja pakaralihakset

Kuntosalilla liikutellaan usein suuria painomääriä ja tehdään samaa toistuvaa liikettä useita kertoja peräkkäin. Loukkaantumisten välttämiseksi kuntosaliharjoittelussa on ensiarvoisen tärkeää osata oikeat suoritustekniikat. Tässä käydään läpi yleisimpiä liikkeitä ja ohjeita niiden oikeaan ja turvalliseen suorittamiseen. T-KULMASOUTU (selkälihakset) Ota kahvasta tukeva ote. Laske selkä lähes vaakatasoon, pidä polvet hieman koukussa. Vedä kahva kohti vatsaa, kyynärpään kylkiä hipoen.… Lue koko artikkeli

img_1605_pekkasaravo

Pekka Saravon vinkit: kuinka treenaan kotona?

Kulttimaineeseen noussut jääkiekkoilija, Tapparan puolustaja Pekka Saravo on mies, jonka kasvot ovat päätyneet tatuoiduksi kannattajan käsivarteen ja kenen nimi sointuu hyvin myös hittibiisiksi. Paitsi että Saravo on edustanut Suomea Leijonien riveissä, hän on lisäksi hallitseva Suomen Mestari. Hän on elävä legenda ja inspiraation lähde meille kaikille, joka todistaa kuinka kovalla työllä saavutetaan tuloksia. Ilman monipuolisia välineitä ei kovissa porukoissa pärjää. Saravo poikkesi… Lue koko artikkeli

kesää_on_jäljellä

Vielä on kesää jäljellä – Kuntokauppa.fi:n vinkit ja välineet kesätreeniin!

Kesää on vielä jäljellä ja joillakin meistä on vielä parhaimmillaan lomatkin päällä! Nyt on hyvää aikaa harrastaa ja liikkua ulkona Listasimme teille muutamia tapoja, joilla saat rakennettua itsellesi mieluisimmat tavat liikkua ja nauttia terveellisemmästä kesästä! Käy hakemassa kesätreenivälineet valikoimastamme. Saat ostoskorissa koodilla “kesä16ale15” 15% alennuksen tässä jutussa mainituista tuotteista. Tarjouskoodi voimassa elokuun puoleen väliin 15.8.2016… Lue koko artikkeli